Reglerne kan føles som en jungle, når du er ansat i fleksjob. Især for fleksjobbere ansat før 2013 gælder der såkaldte ”gamle regler”, der kan være svære at hitte rede i.

Sådan havde en sydjysk fleksjobber det. Hun ringede til HK Sydjylland med et par spørgsmål om sin situation, der blandt andet omfattede en periode med sygemelding.

Det var faglig sagsbehandler Dorthe Andersen, der tog telefonen, og hun fik gennem samtalen fornemmelsen af, at medlemmet kunne have mange penge til gode.

- Når man er ansat på gamle regler, er det lovbestemt, at man skal stige i løn hvert år. Men medlemmet var ikke steget i løn siden 2013. Desuden havde hun bl.a en hel del ubrugte feriedage fra sin sygdomsperiode, som hun ikke havde kunne afholde på grund af det, vi kalder lovlig feriehindring. Det løb op, fortæller Dorthe Andersen.

Er man ansat i fleksjob før 2013, er ens arbejdsgiver forpligtet til at følge gældende overenskomst på området, der bl.a. omfatter faste årlige lønstigninger. Er der ingen overenskomst på området, skal arbejdsgiveren følge, hvad der er praksis på området. Det er der, det ofte bliver kompliceret, og hvor det er rigtigt godt at have HK med på sidelinjen.

Medlemmet endte med en udbetaling på lige over 200.000 kroner.

- Man skal være virkelig vågen som fleksjobber ansat på de gamle regler. Man kan så let blive snydt. Derfor vil jeg også bestemt opfordre til, at man hellere ringer én gang for meget end for lidt til os i HK, siger Dorthe Andersen.

Læs mere om regler for fleksjobbere her.