’Virksomhederne skriger på kvalificeret arbejdskraft’, ’Manglen på hænder sætter ny rekord,’ ’Mangel på arbejdskraft koster for dansk erhvervsliv’.

En hurtig søgning på internettet giver et billede af behovet for dygtige medarbejdere, og problemet kan ifølge Helle Friis, formand for HK Handel Sjælland, langt hen ad vejen løses ved, at flere unge tager en erhvervsuddannelse.

- I HK Sjælland har vi længe peget på udfordringen med, at for få unge mennesker tager en erhvervsuddannelse. Det er et kæmpe problem for væksten og udviklingen. Og det gælder alle brancher – også inden for detailhandlen, fortæller Helle Friis.

Det er Per Clausen, sekretariatschef i Uddannelsesnævnet på handels- og kontorområdet, enig i:

- Der er for få unge mennesker, der tager en uddannelse inden for detailhandlen. Der er 20 specialer på vores område, der er små butikker, store butikker, netbutikker. Det betyder, at vi har brug for rigtig mange dygtige medarbejdere inden for detail for at styrke og udvikle vores branche – og som det er lige nu, så er der alt få, der søger vores fag.
Helle Friis, formand for HK Handel Sjælland, og Per Clausen, sekretariatschef i Uddannelsesnævnet, var med på Skills 2019

Per Clausen, Uddannelsesnævnet, og Helle Friis, HK Handel Sjælland, besøgte Skills 2019 i Næstved.

Helle Friis oplever en tendens til, at nogle ser lidt ned på butiksfaget, og at erhvervsuddannelse inden for detailhandlen er overset.

- Nogle tror, at alle kan være i butik. Det kan de skam også – ligesom alle kan mure eller male en væg. Men resultatet bliver derefter. Der er altså rigtig mange jobfunktioner i en butik, og dem kan du ikke udfylde uden solide kompetencer i bagagen.

Med 35 år i butik ved Helle Friis, hvad der foregår i alle kroge af en forretning. Hun fortæller, at når eleverne er færdiguddannede, skal de mestre mange forskellige færdigheder. De skal have styr på jura, økonomi og budget, de skal have fingeren på pulsen og forudse nye trends på markedet – både når det handler om varer og nye digitale systemer. De skal også gerne kunne sprog og – ikke mindst – have flair for salg og service.

- Det med salg og service er sværere, end man tror, for det kan du ikke læse dig til. At være en god sælger er noget, du er født med. Du kan selvfølgelig øve dig og blive bedre, men for virkelig at brænde igennem skal salg og service ligge i dit DNA. Vi skal have langt flere unge, der både har en sælger i maven og mod på at kaste sig over bøgerne, siger Helle Friis.

De mangeartede udfordringer er noget af det, der er sjovt ved at være i detailhandlen, hvis man spørger Martin Jørgensen Rosenbom, som er elev i thansen i Roskilde.

Vi mødte Martin på Skills i Næstved, hvor han var en af de 10 salgsassistentelever, der var udvalgt blandt de mange ansøgere og fik lov at repræsentere faget.

Martin Jørgensen Rosenbom, elev hos thansen i Roskilde

Martin Jørgensen Rosenbom, elev hos thansen i Roskilde.

- Inden jeg skulle vælge uddannelse, troede jeg, at arbejdet inden for detail var ensformigt. Det er det ikke. Ingen dage er ens. Der er forskellige udfordringer hver dag. Som elev inden for detail er det vigtigt, at man er glad for at have kontakt med mennesker, og for mig er det vigtigt, at kunden går hjem med en god oplevelse, uanset om vi kunne finde en løsning eller ej.

Samme oplevelse har Mia Neergaard Andreasen, som er nyuddannet blomsterdekoratør hos Blomsteriet i Fuglebjerg. Mia vandt DM i Skills inden for denne branche på Skills.

- I min branche er der ikke 2 dage, der er ens – og ikke 2 opgaver, der er ens. Når man arbejder med levende materialer, vil resultatet altid være forskelligt, fortæller Mia.

Hvor Martin lægger vægt på kundekontakten, er det kreative i fokus hos Mia. Et rigtig godt eksempel på, at detailbranchen er mangfoldig og kræver et bredt felt af dygtige ildsjæle med kompetencerne i orden.

Mia Neergaard Andreasen, nyuddannet blomsterdekoratør hos Blomsteriet i Fuglebjerg, vandt i sin kategori til DM i Skills.

Helle Friis glæder sig over den opbakning, som politikere både fra kommuner, regioner og Folketinget gav Skills.

- De forreste stolerækker, både til åbnings- og afslutningsceremonien, var besat af politisk valgte. Det glæder mig meget, for erhvervsuddannelserne er et område, der tørster efter politisk fokus. Så håber jeg, at det politiske fokus varer ved, når kameraerne er slukket. Virksomhederne i Region Sjælland mangler kvalificeret arbejdskraft. Det er en dagsorden som HK Sjælland har fremført gennem lang tid. For kvalificeret arbejdskraft er nøglen til vækst og udvikling af regionen.

Læs også nyheden 'DM i Skills: Mia er Danmarks bedste blomsterdekoratør'

Overvejer du uddannelse? Få overblik over dine uddannelsesmuligheder

Artiklen er opdateret 06. maj 2019