Besøg fra Japan

Fra venstre: Professor Miki Tsutsui, professor Kanzaki, HK Midt-formand Pia Tørving og kontorchef Arne Jørgensen

- Fru Kanzaki ville egentlig have hørt noget om håndteringen af fleksjobs i Danmark, men det blev i stedet kun en mindre del af vores gode snak om, hvordan vi gør tingene her i landet. Hvordan er vi bygget op som fagforening? Hvor har vores medlemmer indflydelse? Hvad går kontingentet til? Alt det, og meget mere, talte vi om med hjælp fra tolken Kyoko Ohkase Larsen, der i øvrigt er medlem af HK! Så det kunne ikke være mere passende, siger Pia Tørving:

- Vi fortalte blandt andet om, hvordan vores medlemsdemokrati er i praksis. For eksempel op til overenskomstforhandlingerne, hvor vi spørger medlemmerne, hvad de gerne vil have bragt med ind i forhandlingerne. Det synes hun var en interessant pointe.

Velforberedt gæst og dansk mad i kantinen

For Pia Tørving, der var sekunderet af HK Midt’s kontorchef Arne Jørgensen, var det et positivt og lærerigt møde mellem to kulturer, og hun var imponeret over professoren og hendes professor-kollega Miki Tsutsuis tilgang til besøget:

- Vores gæster var meget velforberedte og havde allerede på forhånd sat sig ind i mange ting omkring os som fagforening og om det danske arbejdsmarked. Fru Kanzaki og fru Tsutsui var samtidig meget nysgerrige, åbne og videbegærlige under vores møde, lyder det rosende fra Pia Tørving, der tilføjer med et smil:

- Efter mødet gik vi i kantinen, hvor vi fik dansk mad, og mad er som bekendt også et interessant perspektiv, når det gælder kulturudveksling.

Udover besøget hos HK Midt skulle professor Kanzaki besøge andre fagforeninger, Odense Kommune, AMU-Fyn og en række andre uddannelsesinstitutioner – bl.a. med fokus på fleksjob.