Hverdagsinnovationer kan virke mere banale end geniale for dem, der finder på dem. Det er de små kloge greb, som vi gør i det daglige, og hvor resultatet bliver, at en opgave løses hurtigere og i højere kvalitet. De situationer, hvor man siger: ”Hvad nu, hvis man bare...?”

Dem er der masser af på de offentlige arbejdspladser, og derfor lancerer Center for Offentlig Innovation og COK (Center for Offentlig Kompetenceudvikling) nu to nationale innovationspriser. Priserne retter sig ikke mod en bestemt sektor eller et fagområde – men fremhæver det gode innovationsarbejde, der sker på tværs af hele den offentlige sektor.

- Hver eneste dag udvikler medarbejdere og ledere i hele den offentlige sektor små, nye, kloge greb og løsninger, som gør hverdagen nemmere og bedre og skaber værdi. Det kan være fysiske greb, det kan være metodiske greb, det kan være nye måder at bruge gamle produkter på, forandringer i processen eller en lille idé, som skaber en lille men nødvendig forandring i organisationen, siger Bent Suhr, chefkonsulent i COK

Opgaver løses hurtigere

Bent Suhr fortæller, at generelt tre ting gør sig gældende ved hverdagsinnovationer:

1. De bliver skabt af både medarbejdere og ledere, der er tæt på borgerne, og som finder nye løsninger på konkrete problemer i hverdagen.
  2. De virker ofte mere banale end geniale for os, der finder på dem. Derfor kan det være svært for os selv at fremhæve dem, fordi det jo ”bare er noget, vi gør”.
  3. De skaber værdi – ofte ved at en opgave løses hurtigere og i højere kvalitet, men også ved at skabe eksempelvis højere medarbejdertilfredshed eller større borgerinddragelse.

Send en indstilling senest 10. juni

Du kan indstille kollegers hverdagsinnovationer til prisen, og ledere kan anerkende deres medarbejdere ved at indstille en hverdagsinnovation, der er skabt i deres organisation.

Indstillingerne skal ske senest 10. juni. Og der er præmieoverrækkelse på Innovationsdagen 5. september.

Læs mere og indsend din indstilling her: https://www.coi.dk/innovationspriserne-2019/