Hvis du er aktiv på YouTube, blogs eller diverse sociale medier – og samtidig har et job – kan det være en udfordring at være 100% loyal over for din arbejdsgiver. For hvis du laver noget på sociale medier, som er konkurrerende og kan have negativ indflydelse på din arbejdsplads, kan det i værste fald betyde, at du mister dit job.

Må du for eksempel omtale konkurrerende produkter på sociale medier eller blogs, når nu produkterne ikke sælges af den virksomhed, hvor du er ansat? Og hvad nu, hvis du gerne vil have din egen virksomhed i fritiden – hvornår er du så i direkte konkurrence med din arbejdsplads? 

Hvis du vil være 100 procent sikker på ikke at komme i klemme, så er det altid en god ide, at du sikrer dig, at din arbejdsgiver er bekendt med dine fritidsinteresser eller din bibeskæftigelse. Og at arbejdsgiveren er indforstået med det, anbefaler faglig sekretær i HK Handel, Søren Boelt Tyndeskov. 

- Hvis du har et ønske om at tjene ekstra penge ved siden af på sociale medier – så er det også godt at vide, at din arbejdsgiver faktisk har ret til at begrænse din adgang til at have en bibeskæftigelse. Det kan altså stå i din ansættelseskontrakt, at du ikke må have en bibeskæftigelse. Overtræder du dette, så kan det i værste fald betyde en bortvisning.

Nedenfor ser du tre dilemmaer om konkurrencehandlinger og loyalitet. Dilemmaer, du som ansat i handelsbranchen kan komme i, hvis du for eksempel sælger ting via sociale medier, gerne vil være influencer eller YouTuber – eller bare er helt almindeligt aktiv på sociale medier.

 Illustration: Tone Thoresen/Koalitionen.dk

Må du sælge din hjemmestrik, anbefale vin eller blogge om skønhed på sociale medier? Illustration: Tone Thoresen/Koalitionen.dk 


Dilemma 1: Sælger om dagen – YouTuber om aftenen

Mariam arbejder i en butik, hvor hun sælger skønhedsprodukter. Det er ikke tilfældigt, det lige er det, hun arbejder med. Makeup og hudpleje er nemlig også hendes store interesse – så stor, at hun også har en YouTube-kanal og en populær profil på Instagram, som handler om skønhed. Problemet er bare, at hun også indimellem omtaler produkter fra konkurrerende virksomheder. Er det ok?

Svar fra faglig sekretær Søren Boelt Tyndeskov, HK Handel:

- For at det ikke får konsekvenser for hende, vil jeg anbefale, at hun får en helt klar aftale med sin arbejdsgiver om bibeskæftigelsen. Ellers vil det kunne få ansættelsesretlige konsekvenser, og det kan i yderste tilfælde betyde, at hun bliver bortvist.

- Det hele står og falder med, om du omtaler produkter, der læner sig op ad det sortiment, der sælges på din arbejdsplads. Havde hun nu haft en YouTube-kanal som handlede om biler eller elektronik – så var der ikke noget problem.

- Vil du gerne være for eksempel blogger, Youtuber eller influencer ved siden af dit almindelige job, og vil du af den grund promovere produkter, der kan være konkurrerende for den virksomhed, du til daglig er ansat i, bør du altid forhøre dig hos din arbejdsgiver.

Dilemma 2: Dine kunder – mine kunder

Jane arbejder som salgsassistent i en børnetøjsbutik. Når hun kommer hjem fra arbejde, kan hun godt lide at strikke børnetøj – og hun sælger ud af sine kreationer via instagram. En dag falder hun i snak med en af sine faste kunder, og hun fortæller, at hun strikker i sin fritid og også sælger varerne. Kunden køber senere på dagen to af Janes strikkede børnetrøjer. Men er det ok at skaffe kunder via sin arbejdsplads?

Svar fra faglig sekretær Søren Boelt Tyndeskov, HK Handel:

- Her er svaret klart nej. Her er der tale om direkte konkurrence.

- Havde hun solgt noget andet end børnetøj i sin fritid, havde det været en anden situation, da hun så ikke ville være i direkte konkurrence med sin arbejdsgiver. Men når hun i sin fritid er i så direkte konkurrence med sin arbejdsgiver, at hun tager kunder fra dem, så er hun ude på et skråplan, som kan betyde, at hun bliver bortvist.

Dilemma 3: God vin – sur varehuschef

Jimmy arbejder som salgsassistent i et varehus og er i sin fritid meget interesseret i vin. Fredag aften skænker han op af en vin, han netop har købt hos den lokale vinhandler. Han tager et foto og lægger det på Facebook, hvor han roser vinen. Det ser hans varehuschef, som kalder ham ind mandag morgen til et møde, hvor han påpeger, at det ikke er ok, da vinen ikke sælges i hans varehus. Har chefen ret?

Svar fra faglig sekretær Søren Boelt Tyndeskov, HK Handel:

- Enhver konkurrencehandling – som det her jo også er – er i strid med loyalitetsforpligtelsen og kan derfor have konsekvenser. Her vil jeg umiddelbart vurdere, at det er en mild overtrædelse af loyalitetsforpligtelsen, men det vil altid bero på en konkret vurdering af den enkelte sag.