valgmøde

Vitaminer til valgkampen. Lisbeth Bech Poulsen og Karsten Lauritzen fik hver et glas vitaminpiller som tak for at stille op til valgdebat hos HK i Aalborg under overskriften ’Er du stadig skidt, Skat?’ Formand for de statsansatte HK’ere i Nordjylland Jonna Vestergaard (t.v.), formand for HK Stat Danmark Rita Bundgaard og adm. direktør i FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen, var de glade værter – og pille-givere.

- Det er godt, at det går bedre. Det var bedre, hvis det gik godt.

Charlotte Jepsen, administrerende direktør for FSR - danske revisorer, sammenfatter fermt situationen for Skat - med et citat af forfatteren og filosoffen Villy Sørensen.

Vi er til vælgermøde i Aalborg. HK Stat og revisorerne har arrangeret eventen i fællesskab. Den slet skjulte hensigt er at fastholde det politiske fokus på en mærkesag, som de to organisationer har tilfælles.

Stadig skidt, Skat?

Mens politikernes første drabelige orddueller i medierne op til det nyudskrevne folketingsvalg blev udkæmpet på holdninger til ikke-etniske danskere og nedslidte arbejderes mulighed for at gå på pension, er velfærdssamfundets krumtap – skattevæsenet – på dagsordenen denne onsdag aften på Gartnervej i Aalborg.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) og skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen fra SF tager en yderst fordragelig runde om vores allesammens skattevæsen.

Er du stadig skidt, SKAT, lyder spørgsmålet på invitationen til mødet med en henvisning til den nedtur, skattevæsenet har været igennem. Nedturen begyndte med noget nær en halvering af medarbejderstaben. Siden fulgte blandt andre svindelskandaler med udbytteskat og moms, mens danskernes gæld til Skat voksede til astronomiske 100 milliarder kroner.

- Det er en væsentlig debat. I en årrække har politikerne i Folketinget fokuseret på at effektivisere i skattevæsenet uden at være opmærksomme på, hvilke konsekvenser det ville få. Siden er konsekvenserne væltet ud af skabet. De sidste par år har vi så set både en regering og en opposition, som har spillet positivt ind på en dagsorden, siger Rita Bundgaard, medvært ved mødet og formand for HK Stat.

Behandling i fuld gang

Skatteminister Karsten Lauritzen har sammen med en række partier søsat en redningsplan i form af en markant ændring af Skats organisation til nu 7 forskellige styrelser. Ekstra penge er der også bevilget for at kunne øge bemandingen og investere i nye it-systemer. Blandt andet til erstatning for det skrottede it-system EFI, der skulle holde styr på danskernes skattegæld.

Men har vi nu et skattevæsen, der er robust nok til at sikre finansieringen af alle de løfter, politikerne udstikker under valgkampen? Det vil arrangørerne af valgmødet godt vide.

- Vi har brugt 13 milliarder kroner fra 2015 til 2019 på at genoprette Skat. Og der skal bruges flere penge. Et velfungerende skattevæsen er også velfærd, siger skatteminister Karsten Lauritzen – uden at tage stilling til spørgsmålet, om Skat nu også kan levere pengene til alle valgløfterne.

- Ingen tvivl om, at skattekontrollen er for ringe. Men selv hvis man ansatte 2.000 flere medarbejdere, ville det ikke række. Man er også nødt til at forenkle reglerne. Jeg går efter en kombination af mere kontrol og klare regler.

Karsten Lauritzen slår til lyd for at fortsætte de seneste 4 års arbejde med at kurere Skat:

- Vi har investeret mange milliarder og ansat tusindvis af nye medarbejdere. Det arbejde skal vi fortsætte, for vi er ikke i mål endnu. Vi har brug for både penge, medarbejdere, it – og regler, der fungerer. Jeg tror faktisk ikke, at det er noget, vi er politisk uenige om. Det er vigtigt, at vi samarbejder bredt.

Sover ikke roligt endnu

Lisbeth Bech Poulsen, hvis parti sad i regering fra 2011 og 2½ år frem, påtager sig et medansvar for Skats problemer.

- Alle os, der har haft regeringsansvaret, har et medansvar. Jeg vil rose Karsten Lauritzen for at have løftet den svære opgave som minister de seneste 4 år. Men vi kan ikke sove roligt endnu. Kun 3 procent af virksomhederne bliver kontrolleret. Skattemoralen er skredet. Hele opbakningen til den måde, vi finansierer vores velfærdsmodel, skrider, siger hun.

- Der skal massive investeringer til i Skat – også i medarbejdere. Vi bliver nødt til i hvert fald i en periode at opnormere skattekontrollen markant. Der skal massivt meget mere kontrol til. Andelen af virksomheder, der bliver kontrolleret, skal markant op. 3 procent er alt for få, understreger SF’s skatteordfører.

Ingen ideologisk legeplads

Karsten Lauritzen og Lisbeth Bech Poulsen er enige om, at genopretningen af Skat er et langt sejt træk, som politikerne skal foretage i fællesskab. Rita Bundgaard, medvært ved valgmødet og formand for HK Stat, glæder sig over politikernes signaler om samarbejde på tværs i Folketinget om at kurere Skat:

- På skattemedarbejdernes og samfundets vegne er jeg glad for, at Skat ikke skal være ideologiernes legeplads, siger hun.