HK-klubben på KMD var med til at dele vand og OK 2020-postkort ud

Godmorgen! Vi er ude for at samle ønsker ind til HK Privats næste overenskomst. Må jeg give dig dette postkort og en lille karton med vand?” Sådan lød det mandag morgen kl. 07:30, da HK Privat Nordjylland sammen med ansatte fra KMD uddelte materiale foran KMD-bygningen ved Aalborgs havnefront.

HK Privats overenskomster skal fornys i 2020, men sektoren er ude i god tid og har allerede nu gang i en OK 2020-kampagne. Kampagnen blev skudt i gang 1. maj, og sammenlagt skal 1000 virksomheder på landsplan besøges i løbet af nogle uger.

Det drejer sig om 122 virksomheder i Nordjylland, og mandag den 13. maj var turen altså kommet til KMD, hvor der arbejder mange HK’ere. Kampagnen blev godt modtaget med mange smil og interesse fra de fleste for at få materialet.

Overskriften er: Fortæl os, hvad et godt arbejdsliv er for dig.

HK-klubben på KMD var med til at dele vand og OK-postkort ud

Alle kan sende ideer ind

”Alle kan i princippet sende ønsker ind til ny overenskomst via linket og QR-koden på postkortet”, siger organisator Pernille Nørgaard. ”Også ikke-medlemmer af HK, for de kan også have nogle gode ideer. Men hvis du vil have indflydelse på, hvilke ønsker og krav, der kommer videre til arbejdsgiverne i forhandlinger, ja, så skal du selvfølgelig være medlem af HK”, pointerer Pernille Nørgaard.

HK-klubben på KMD var med til at dele vand og OK-postkort ud, og formand Kim Skovgaard mener, at kampagnen giver synlighed og er med til at fastholde medlemmer. Han tvivler på, at kampagnen får flere til at melde sig ind, men ”hvis det kan skabe snak på kontoret, at vi står her, så er det godt”, siger Kim Skovgaard. ”Den gode kollega, er den, der hverver bedst”, tilføjer han.

Mange af de unge ved ikke så meget om overenskomster

Bestyrelsesmedlem Helle Boesen siger: ”Der er god opbakning, og vi står her for at få alle med. Men mange unge kolleger ved ikke så meget om overenskomster – de mangler kampgejsten. Måske hjælper det, når de såkaldte Young Professionals, som KMD benævner dem, bliver ældre og får familie”, tilføjer hun.

Mindst en af de unge kolleger var i hvert fald interesseret denne kølige og blæsende maj-morgen:

KMD-ansat Rasmus Clement. Han arbejder som ERP-konsulent, Enterprise Ressource Planning, og fra ham lød det: ”Jeg skal til at sætte mig ind i det og få en forståelse af, hvad man kan kræve”, inden han med vand og postkort i hånden hastede ind gennem døren og op på sin plads højere oppe i bygningen.

KMD-ansat Rasmus Clement er interesseret i, hvordan man stiller overenskomstkrav