AMR Kim Olesen bruger gerne selv arbejdspladsens kontorfitness-gear

Kim Olesen er den første HK’er, der har været valgt som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) i den tid, han har været ansat på arbejdspladsen, hvilket er omkring fem et halvt år.  Kim har været AMR siden 1. januar 2019.

”At blive valgt til AMR kan godt være sådan noget med at være den, der trækker hånden ned sidst”, siger han med et grin – men virker nu ganske tilfreds med posten. ”Men vi AMR’er påvirker faktisk dagligdagen, og kollegerne har i mig en kanal, hvor de kan få deres ting til ledelsen”.

Jeg møder Kim Olesen på hovedkontoret i Himmerland Boligforening i Aalborg på byens nye havnefront. Boligforeningen råder over flere end 7000 lejeboliger i Aalborg og Svenstrup. Kim er AMR for 55 medarbejdere, der dels arbejder på hovedkontoret, dels på de mindre satellitkontorer rundt om i Aalborg Kommune. Her sidder hans HK-kolleger sommetider alene på kontoret.

Kim har gennemført den obligatoriske uddannelse som AMR og skal afsted på kursus igen til august. Han spekulerer lidt over sit svar på spørgsmålet, hvordan man kan gøre det lidt paragraftunge hverv interessant? "Jeg leder efter det gyldne svar på det. Det er det fysiske arbejdsmiljø, folk tit tænker på, men det psykiske er lige så vigtigt – omgangstonen blandt andet”.

Nogle opgaver er sværere end andre

Men også lidt hårdere opgaver har skullet tackles af Kim i hans tid som AMR. Mundtlige trusler eller ligefrem vold mod de enlige kolleger på lokalkontorerne – og en indsats mod dette er nu skrevet ind i APV’en.

Lidt inde i samtalen afslører Kim Olesen, at han faktisk har dobbeltkasket på: Han er både arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant (TR).

”Jeg har været TR siden november 2018. Det er jeg for 25 kolleger på HK-overenskomst. En af mine første TR-opgaver var at bistå en kollega ved en opsigelsessamtale i uge 13 i år. Det var ingen behagelig opgave. Folk reagerer meget forskelligt i den situation. Her gik vedkommende hjem for at sunde sig.”

Kim Olesen fortæller, at han ser sin rolle som den, der rådgiver kolleger om, at de kan vælge forskellige strategier i situationen. De kan enten gå og være sure og bitre eller få det bedste ud af situationen og komme videre.

Tag en cykeltur ved skrivebordet, opfordrer Kim Olesen. Han har dog også fokus på det psykiske arbejdsmiljø

Synlig kontorfitness

Mens det kan være svært at sætte fingrene på elementerne i det psykiske arbejdsmiljø – i hvert fald, når man kommer udefra -  er det nemmere at få øje på den spøjse vogn med alverdens træningsredskaber, som står i et hjørne ved boligforeningens garderobe. Det er en ”Office Fit”-vogn med stepmaskine, rygpude, ståmåtter, vippebrætter og kontorcykel, som kollegerne kan tage i anvendelse på deres plads.

”Som nyvalgt AMR er jeg glad for, når jeg ser nogle af mine kolleger bruge redskaberne”, fortæller Kim Olesen. Det skal øge deres sundhed og dermed mindske sygefraværet og give større arbejdsglæde”, siger han.

På vej rundt for at se arbejdspladsen passerer vi kollegaen Margit Schwartz, som er lønningsbogholder og bakker op om sundhedsarbejdet på arbejdspladsen. Både ved at være sundhedsambassadør og selv bruge et af redskaberne fra Office Fit-vognen.

Det er nemmere at stå op i lang tid, når man kan gøre underlaget bevægeligt

Kim Olesen har også introduceret ideen om walk-and-talk møder, så det første kvarter af et møde kan ordnes på en gåtur rundt i det flotte havnefront-miljø. Han og kollegerne er så småt begyndt med gående møder ude i afdelingerne. Dem på kontoret i Aalborg kommer måske med på bølgen senere, når de kan tage kaffen med sig i bæredygtige krus, mener Kim.

”Nogle kolleger vil være positive – andre vil spørge: Hvorfor?”- spår Kim Olesen. ”Mit svar er: Bevægelsen er sidegevinsten, den vigtigste årsag er at få lidt ”luft” og et mentalt break fra kontoret” siger manden med dobbeltkasketten, Kim Olesen.