Stemningsbillede fra folkemøde i Allinge på Bornholm

Om en uge mødes politikere, interesseorganisationer, offentlige institutioner, private virksomheder og – ikke at forglemme – folket på Bornholm til det årlige folkemøde.

Formålet med folkemødet er at styrke demokratiet i Danmark ved at skabe rammerne for en åben dialog mellem alle dem, der ønsker at være med. Og lige præcis derfor skal HK også være repræsenteret, fortæller Estrid Husen:

- HK’s vigtigste opgave er at varetage medlemmernes interesser. Det vil vi helst gøre gennem dialog og samarbejde med beslutningstagerne, og folkemødet er en unik lejlighed til at skabe relationer, så det er nemmere at fortsætte dialogen, når det bliver hverdag igen.

Formændene for alle 4 sektorer i HK Sjælland deltager i folkemødet. De vil have fokus på de debatter, der er mest relevante for medlemmerne på deres overenskomstområder.

Temaet for Folkemødet er FN’s 17 verdensmål. Blandt dem er der flere mål, der matcher HK’s mål:

• Mål nr. 3 - Sundhed og trivsel
  • Mål nr. 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Mål nr. 5 - Ligestilling mellem kønnene
  • Mål nr. 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Mål nr. 9 - Industri, innovation og infrastruktur
  • Mål nr. 10 - Mindre ulighed
  • Mål nr. 11 - Bæredygtige byer og lokalområder.

- Selvom vi har det godt i Danmark sammenlignet med andre lande, er det vigtigt, at vi hele tiden er på forkant med udviklingen: Vi skal forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Vi har brug for, at flere unge tager en uddannelse, og at det er nemt at tage uddannelse gennem hele arbejdslivet. Vi skal bekæmpe den stigende ulighed mellem rig og fattig, så alle får en fair chance i livet. Og vi skal huske, at Danmark ikke kun er København og Århus. Der skal være gode uddannelsesmuligheder, jobs, infrastruktur, indkøbsmuligheder osv. i de mindre lokalsamfund, fortæller Estrid Husen.

- Der er utroligt mange spændende debatter på programmet under folkemødet, og jeg glæder mig meget til at få inspiration, stille spørgsmål, gå i dialog og skabe nye relationer – både til medlemmer og politikere. HK vil benytte folkemødet til gøre opmærksom op vores medlemmers ønsker og holdninger alle de steder, hvor vi får mulighed for det, siger Estrid Husen.

Folkemødet afholdes i Allinge på Bornholm d. 13.-16. juni.

Læs mere om folkemødet og FN’s 17 verdensmål på Folkemødet.dk.

Bliv klogere på, hvad HK arbejder for, her på HK.DK.