Medarbejdere i Lidl har henover foråret modtaget brev i deres e-boks om deres årlige lønregulering, uden at der har været en forudgående lønsamtale. I brevet fremgår det, at ledelsen allerede har taget stilling til og truffet en afgørelse om en eventuel lønstigning.

- Brevet er en fejl. Aftalen med Lidl er, at alle medarbejdere har krav på en personlig lønsamtale, når de er dækket af HK Handels overenskomst, siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen.

Han opfordrer til, at man som medarbejder beder om lønsamtalen, hvis man er i tvivl om vurderingen eller ikke mener, den er korrekt.

- Man har selvfølgelig ret til sin lønsamtale, og den leder, man taler med, skal have kompetence til at forhandle lønnen. Hvis man bliver enige om, at der i første omgang blev vurderet forkert, skal lederen være i stand til at give en yderligere lønforhøjelse, understreger han.

Lidl har nu erkendt fejlen og vil fremover sørge for, at lederne i butikkerne afholder lønsamtaler, efter den aftale der er lavet med HK Handel.
Det betyder, at medarbejderne i år kan bede om – og få – den samtale, der mangler at blive holdt, mens Lidl fra næste år vil sikre, at der bliver afholdt lønsamtaler med alle medarbejder, sådan at ingen fremover skal nøjes med en vurdering og lønstigning pr. brev.

Har du spørgsmål?

Kontakt din lokale regionstillidsrepræsentant, hvis du har spørgsmål om din lønsamtale: 
Lidl i Svendborg, Tina Ernstsen, tlf. 4212 0628
Lidl i Sorø, Jane Olsen, tlf. 2892 8933

Lidl i Struer, Mie Andersen, tlf. 2892 8697

Du kan også kontakte din lokale afdeling i HK Handel på tlf. 7011 4545.