Det var noget af en omvæltning for en gruppe HK’ere, da deres arbejde gennem mere end 30 år pludselig forsvandt. De var fyret og skulle pludselig forholde sig til jobansøgninger, CV’er og alt det andet, der følger med, når man er ledig og på jagt efter et nyt job.

- Jeg har aldrig skrevet en ansøgning. Jo, altså dengang, jeg søgte jobbet i PostNord, men ikke siden, så jeg var helt på bar bund, fortæller Malene Hecht Pedersen.

Gode råd var derfor dyre og da Dorthe Wendelbo foreslog at tage med til HK Østjyllands Jobcafé, takkede flere kollegaer ja.

- Vi havde brug for hjælp til at komme i gang. Der er mange ting om jobsøgning, vi ikke ved noget om, fordi det ikke har været nødvendigt for os at kende, siger hun.

Netværk for tidligere medarbejdere i PostNord.

De tidligere kollegaer mødes en gang om ugen, hvor de blandt andet gennemgår Hk's online kurser sammen.

En gruppe på 10

I dag er de 10 kollegaer, der mødes en gang om ugen, for at spille hinanden gode i jobsøgning.

- Vi fik en rigtig god dialog med HK og bad om hjælp til at lære sådan noget som LinkedIn og hvad der ellers er godt at kende, når man er jobsøgende. I løbet af ingen tid fik vi stillet et lokale til rådighed, hvor vi kan mødes og hjælpe hinanden. Det er jo helt fantastisk, siger Dorthe Wendelbo.

Møderne bliver blandt andet brugt til i fællesskab at følge de online-kurser, som HK udbyder.

- Lige nu er vi i gang med LinkedIn-kurset. Vi kan følge kurset sammen på en skærm i lokalet og på den måde hjælpe hinanden med at forstå og bruge det, vi lærer. Det er rigtig godt, for nogle af os kan lidt og andre slet ingenting. Så vi kan bruge hinanden til at blive rigtig gode, fortæller Anny Gregersen.

Netværket bruger desuden deres møder til at inspirere hinanden til nye kurser, og til at dele erfaringer fra kurser og ikke mindst jobsøgning.

- I sidste uge fortalte jeg om mine oplevelser til en jobsamtale. Det er godt at få talt om og udvekslet erfaringer om, hvad der gik godt, og hvad der ikke gik så godt. Vi er jo ikke vant til at gå til jobsamtaler, så det er godt at kunne tale med andre om, hvad der sker, fortæller Kirsten Lau.

En udtalelse, der giver mange nik rundt om bordet.

- Det er godt at stå sammen i vores situation, i stedet for, at vi står alene. I starten havde vi nok meget fokus på at skabe et socialt netværk, men det er rigtig godt, at vi også har fået koblet viden på, siger Britta Eriksen.

- Vi kommer hjem med ny viden og nye fif til jobsøgning, hver gang vi har været samlet, fortæller Lis Nielsen.

Har fået lyst til mere

De mange møder, det efterhånden er blevet til i HK, har givet gruppen lyst til endnu mere.

- Vi har lige set, at der er et netværk for ledige. Det overvejer vi at melde os til. Vi har faktisk pludselig opdaget at HK tilbyder rigtig mange spændende ting, som vi kan melde os til. Det er også noget af det vi bruger møderne til, at finde kurser og arrangementer, vi kan deltage i sammen, fortæller Lene Torstensson.

Gruppen glæder sig over, at de kan mødes i HK og opfordrer andre HK’ere til at bruge de muligheder, som fagforeningen stiller til rådighed.

- Når man passer sit arbejde og dagene flyver af sted, så har man måske ikke så meget fokus på, hvad der er af muligheder. Men man behøver jo ikke blive ledig, før man mødes og bliver bedre til LinkedIn, Excel eller bare deltager i nogle af alle de andre kurser og arrangementer, der bliver udbudt. Og når HK stiller både lokaler til rådighed og der er kaffe på kanden, så er det bare om at komme af sted, siger Dorthe Wendelbo.