Mere end 8000 mennesker gik lørdag formiddag gennem gaderne i landets næststørste by, for at hylde mangfoldigheden i årets Pride-parade. En demonstration, der har sit udgangspunkt i lige rettigheder og muligheder for alle uanset kønsidentitet eller seksuel orientering, men som i år også havde deltagelse af både handicapgrupper, patientforeninger og faglige organisationer

- Vi går med fordi vores medlemmer er alle typer af mennesker. Vi repræsenterer netop en mangfoldighed af østjyder, og vi kæmper for, at de alle får lige rettigheder og muligheder i samfundet, uanset hvilken seksualitet de har, om de er handicappede, syge eller ”bare” er gennemsnitligt almindelig, fortæller Jesper Thorup, formand for HK Østjylland.

HK Østjylland deltager i paraden for 3. år i træk og har gjort det til en fast tradition at invitere medlemmer til at gå sammen med fagforeningen.

- Vi synes det er vigtigt, at vi alle kommer ud og bakker op om mangfoldigheden. Derfor er det også godt at se, at andre fagforeninger deltager, og at både patientforeninger og handicap-grupper er med, siger Jesper Thorup.

Farverig parade

En af de patientforeninger, der deltog i årets parade er CCF, Colitis-Chron Foreningen. Her var formanden kørt fra København til Århus, for at være med, og omkring 25 medlemmer af foreningen for patienter med forskellige former for kroniske tarmsygdomme bakkede op.

Pride Aarhus

Foreningen CFF deltog i paraden for første gang

- Vi støtter retten til lige muligheder og lige rettigheder, uanset hvem, man er. Vi er omkring 55.000 patienter i Danmark, der er ramt af en kronisk tarmsygdom. Derfor er vi en minoritet, for vi lider af sygdomme, der er meget tabubelagte. Der er brug for, at vores stemme også bliver hørt, og derfor er vi her i dag, siger Charlotte Nielsen, formand for CCF.

Langt størstedelen af de fremmødte var repræsentanter for forskellige seksualiteter. Med pailletter, dans og festlig påklædning gik de forrest i den farverige parade gennem byen. Men blandt paradedeltagerne var der også såkaldt helt almindelige mennesker. Blandt andet en venindegruppe, der blot vil vise opbakning til mangfoldigheden.

Pride Aarhus

Sidsel Louise Dahl (med hat) og Mia Rosenkilde (i rød jakke) havde taget veninderne med til Pride for at sprede kærlighed.

- Vi støtter retten til lige muligheder for alle, selv om vi nok selv tilhører dem, man kalder helt almindelige, fortalte Sidsel Louise Dahl, der arbejder som opvasker.

Hun fik opbakning af veninderne.

- Der er så meget had i verden, så det er vigtigt, at vi støtter op om at der skal være plads til alle. Vi skal vise kærlig og forståelse. Vi er trods alt bare mennesker alle sammen, lød det fra Mia Rosenkilde, der sammen med veninderne dansede sig gennem paraden for at sprede fest og glæde.

Formand for HK Privat Østjylland, Søren Sørensen bar HK Østjyllands fane under paraden, og HK Østjylland var synlig med skilte og trøjer.

- Igen i år, var det en rigtig god oplevelse at være med, så vi er klar igen til næste år, siger Jesper Thorup.

Pride Aarhus

Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland bar fanen, mens formand Jesper Thorupfik med et HK skilt.

Flere billeder fra Pride Aarhus 2019