Langt de fleste kommunale borgerservices har indført tidsbestilling til fx kørekort og pas.

Faktisk viser Kommunalbladets rundspørge, at det kun er hver femte kommune, der har fri adgang til borgerservice – uden tidsbestilling.

En af de kommuner er Fredericia, men her kan man nu mærke, at borgere fra andre kommuner i stor stil søger til for at få nyt kørekort eller pas.

- Vi oplever, at borgere fra rigtig mange af de omkringliggende kommuner ja faktisk også fra det meste af Fyn nu kommer til os for at få klaret deres sager.

Sådan lyder det fra Jytte Bræmer, chef for biblioteket i Fredericia, hvor opgaven med pas og kørekort nu hører under.

Tidsbestilling er ikke bare lykken for borgere

Hun understreger, at det ikke er en klagesang, for Fredericia skal nok klare de ekstra borgere.

- Men når man taler om tidsbestilling, så hører det bare med til billedet, at for borgerne opleves det ikke nødvendigvis som en kæmpe gevinst, og da slet ikke hvis man akut har brug for hjælp og ikke kan få en tid, der fx passer ind i en travl hverdag eller arbejdsdag for mange borgere.

Derfor mener Jytte Bræmer, at man i forbindelse med tidsbestilling også bør diskutere servicekoncepter fra et borgerperspektiv.

Borgere sendes til Fredericia

Og der har man i Fredericia fx valgt at flytte opgaverne med pas og kørekortet til bibliotektet, fordi det pludselig giver en helt andet service til borgerne med en åbningstid frem til klokken 19 på alle hverdage.

- Og det er selvfølgelig det vi kan mærke. Dels rygtes det måske, at vi har længe åbent og ikke har tidsbestilling, men vi hører da også fra borgere, at medarbejdere i de andre kommuner direkte opfordrer dem til at tage til Fredericia, hvis de vil have det ordnet hurtigt.

Læs mere om tidsbestilling i Kommunalbladet