Som medlem af HK Kommunal og HK’s a-kasse har du en automatisk lønforsikring, der giver stor tryghed, hvis du skulle blive ledig. HK Kommunal lancerede lønforsikringen i 2012, og den supplerer dine dagpenge, så du får 80 procent af din løn i seks måneder, hvis du bliver ledig. Alt sammen for kun 41 kroner om måneden.

Nu har HK besluttet at oprette en fælles lønforsikring for medlemmer af HK Kommunal, HK Stat og HK Privat. For dig, der er medlem af HK Kommunal og HKs A-kasse, betyder det forbedringer – til samme lave pris som hidtil.

Fremover kan du som ledig med lønforsikring søge og få fritagelse for at skulle betale kontingent til HK Kommunal i op til seks måneder, hvis du er en af dem, der har så lav en løn, at det ikke er muligt at udbetale penge fra forsikringen.

For fuldtidsforsikrede er det medlemmer, der tjener mindre end 23,505 kroner. For deltidsforsikrede er det medlemmer, der tjener mindre end 15.908 kroner. Lovgivningen sætter en grænse for, hvad man må udbetale fra en lønforsikring. Man må nemlig ikke som ledig modtage mere en 90 procent af sin løn – og for de allerlavest lønnede betyder dagpengene, at man allerede er oppe på de 90 procent.

Men med den nye mulighed for at få kontingentfritagelse giver lønforsikringen fremover altså øget økonomisk tryghed også til de lavest lønnede i form af mulighed for fritagelse for kontingent på op til 443 kroner om måneden.

Forbedringer for de lavestlønnede

Indtil nu er det kun medlemmer af HK Kommunal og HK Stat, der har haft en lønforsikring. En forbedring ved den nye ordning er, at den også kommer til at omfatte medlemmer af HK Privat – altså HK’ere der er ansat i private virksomheder. Det betyder, at hvis du som kommunal eller regionalt ansat HK’er skifter til et job på for eksempel et advokatkontor eller en håndværksvirksomhed, så følger lønforsikringen med.

HK Kommunals formand Bodil Otto glæder sig over, at endnu flere HK’ere nu får en billig lønforsikring, der skaber tryghed, og at der er store forbedringer for de allerlavest lønnede.

- Lønforsikringen er en kæmpe tryghed, og jeg ved, den har betydet, at flere ledige medlemmer har kunnet beholde deres bolig og få ro til at koncentrere sig om at søge nyt job. Samtidig har vi nu fundet en måde at tilgodese de medlemmer, som vi på grund af lovgivningen hidtil ikke har kunnet udbetale noget til. Det er jeg rigtig glad for, siger Bodil Otto, der i sin tid fik idéen til forsikringen.

I anledning af ændringerne har HK besluttet, at man ikke som normalt skal have betalt til ordningen i 12 måneder for at gøre brug af forsikringen. Hvis man som dagpengeberettiget melder sig ind inden 1. september, bliver man omfattet af forsikringen og kan få udbetalt penge fra forsikringen fra dag ét.

Formelt har HK gjort brug af nogle af de penge, som man fik ind ved salget af HK’s aktier i forsikringsselskabet Alka for at få stablet den nye fælles forsikring på benene.

Siden 2012 har omkring 500 medlemmer af HK Kommunal hvert år fået udbetalt penge fra lønforsikringen.

Læs mere om betingelserne for at få udbetalt fra forsikringen, og prøv beregneren, hvor du kan se hvor meget du kan få udbetalt fra lønforsikringen, hvis du bliver ledig.

Artiklen er opdateret 12. juni 2019