Nye spændende opgaver på jobbet kommer ikke altid af sig selv. Derfor lyder et af rådene fra leder af HK’s karrieretelefon, Louise Theil: Tag styringen over din egen karriere. Og karriere handler vel at mærke ikke kun om at klatre op af rangstigen og få mere ansvar. Det handler om at træffe bevidste valg, der skaber trivsel og udvikling.

- Sommerferien er for mange et tidspunkt, hvor man kobler fra og gør sig nogle overvejelser om, hvad man egentlig går og bruger sit liv på. Og det er naturligt at lægge nye planer på sådan et tidspunkt, hvor man ikke bare gør noget overilet, fordi man er træt af sine opgaver eller sin chef. Måske er der et eller andet ved dit nuværende job, som ikke tænder dig mere. Det er de samme opgaver, som du har lavet de seneste fem år, og der er ikke rigtig mulighed for nye opgaver. Hvad gør du så? Måske skal du lave noget, der stadig smager lidt af det nuværende? Måske skal du lave noget helt andet? Nikker du genkendende til dette, er det en rigtig god ide at komme i gang med overvejelserne om arbejdslivet, siger hun.

Tre måder at skifte karriere på

Ifølge Louise Theil er der tre grundlæggende måder at skifte karriere på:

- Du kan i det store hele fastholde dine arbejdsopgaver, men søge ind på et nyt område. Du kan blive på dit område, men søge nye udfordringer i form af en ny stilling med nye opgaver. Eller du kan uddanne dig til et helt nyt. Ofte vil du skulle kombinere flere af de tre.

Louise Theil peger på, at arbejdsgiverne grundlæggende kigger efter tre ting, når de ansætter:

• Tror vi, kandidaten fagligt kan klare jobbet?
• Har kandidaten forstået, hvem vi er?
• Tror vi på, kandidaten vil det?’

Få hjælp fra Karrieretelefonen

Trænger din karriere til et tjek, kan du som medlem HK ringe til Karrieretelefonen, hvor dygtige vejledere sidder klar. Du kan ringe på alle hverdage mellem 13 og 16 og få hjælp til at tale om din karriere. Nummeret er: 3330 4460

- Du behøver ikke at have en færdig plan at præsentere, når du ringer til os. Faktisk er det meningen, at du ikke har et facit for, hvad du skal gøre. Det er nemlig vores erfaring, at mange i en afklaringsproces ikke selv når længere end at tænke, at de ikke orker det, de har, længere, og at de gerne vil noget nyt. Her hjælper vi den enkelte med at blive mere specifik om, hvad de ønsker at komme væk fra og sætte fokus på det, de godt kunne tænke sig at erstatte det med, fortæller Louise Theil.

Læs mere om karriere og karrieretelefonen på HK’s hjemmeside.