Offentlig Ledelse har besluttet at sætte temaet: Ledere har brug for at øve sig på dagsordenen i 2019. I dette nummer fortæller næstformand i Chefgruppens bestyrelse, Jette Delfs Clausen om, hvordan hun sammen med sit lederteam i Ringkjøbing-Skjern Kommune har øvet sig på sin kommunikation og fremtoning, bl.a. ved at filme hinanden med mobiltelefon og give konstruktiv feedback.

- Jeg står stærkere i min kommunikation, siger hun – og siger, at selvom man har været leder i 30 år, som hun selv har, kan man stadig godt lære nyt.

Sådan ansætter du den rette medarbejder

Hvordan sikrer du dig, at nye medarbejderes kompetencer matcher jobkravene frem for fx deres kemi? Og hvad hvis ansøgeren er overkvalificeret? To erfarne rekrutteringseksperter giver deres bud på, hvordan du undgår de gængse faldgruber, når du ansætter.

Gør op med de gamle velfærdsmetoder

Tag afsæt i mennesker frem for regler og systemer og start din egen lille velfærdsrevolution, lyder opfordringen til de offentlige ledere fra den britiske socialentreprenør Hilary Cottam. Hendes tilgang til at løse komplekse velfærdsproblemer har gjort hende verdenskendt. Mød hende i et interview om andeledes måder at løse sociale problemer på.

Kig opad, led nedad

Samspillet mellem direktør, chef og chefgruppe er vigtigt for hele organisationen. Knækker denne øverste ledelseskæde, forplanter det sig til alle niveauer og påvirker den fælles løsning af opgaverne negativt. Derfor er den under luppen i en ny publikation fra Væksthus for Ledelse, som er sendt ud sammen med dette nummer af bladet – og bliver præsenteret af KL’s sekretariatschef, Solvejg Schultz Jørgensen.

Læs Offentlig Ledelse nr. 2 2019