Fonden Velliv har besluttet at donere 50 mio. kr. i 2019 til at støtte lokale arbejdspladsaktiviteter i ugen omkring 10. oktober (uge 41), som er WHO’s Mental Health Day. Alle danske arbejdspladser kan søge om et tilskud på op til 10.000 kr. til events om mental sundhed i arbejdslivet.

Hvad kan man søge til og hvordan?

Tilskuddet kan søges af både offentlige og private arbejdspladser inden for alle brancher. Man kan fx søge tilskud til foredrag, afholdelse af workshop, en udflugt med mental sundhed (stress) som tema – eller noget helt femte, som I selv finder på.

Formålet er at fjerne tabuer, så det på arbejdspladserne kan blive lige så normalt at tale om mental sundhed som om budgetter, frokostordningen eller vejret.

Se eksempler på, hvilke aktiviteter man kan søge penge til her: Danmarks Mentale Sundhedsdag 10. oktober 2019

Det er meget nemt at søge – se mere her: Send ansøgning til Danmarks Mentale Sundhedsdag

Hvem står bag?

Ideen om Danmarks Mentale Sundhedsdag er udviklet af foreningen Velliv i samarbejde med en række partnere. Det er er blandt andet Fagbevægelsens Hovedorganisation, FH, som HK er en del af, arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer samt interesseorganisationer og virksomheder, der har med mental sundhed at gøre.

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.