OK20 postkort

I begyndelsen af juni mødtes over 300 tillidsrepræsentanter fra HK Privat til et træf i Kolding. Temaet var de kommende overenskomstforhandlinger i 2020, hvor HK’s medlemmer er kommet med ca. 18.000 ønsker til overenskomsten.

Overenskomsten for medlemmerne af HK Privat skal genforhandles i 2020. Derfor har omkring 1.000 virksomheder på landsplan haft besøg af HK. HK Sjælland har besøgt ca. 90 virksomheder. Formålet var at få medlemmernes input til, hvad overenskomsten skal indholde.

- Det er jo medlemmernes arbejdsliv, det handler om. Derfor er det også dem, der skal bestemme, hvilke overenskomstkrav HK skal fremsætte, når forhandlingerne indledes i januar 2020, fortæller Kurt Jørgensen, formand for HK Privat Sjælland.

700 ønsker fra sjællandske medlemmer

Kalle Autzen er faglig konsulent i HK Sjælland og en af dem, der har været på besøg på virksomhederne. Kalle har svært ved at skjule sin begejstring.

- Alle steder er vi blevet super positivt modtaget. Vi ved, at alt for mange har for travlt på arbejdspladserne i Danmark. Derfor var det også en fornøjelse at opleve det engagement, vi blev mødt med. Vi får kun bedre vilkår, hvis vi kæmper for det. Det ved vores medlemmer godt. Ellers havde vi jo heller ikke modtaget 700 ønsker.

Tillidsrepræsentanter på træf

I begyndelsen af juni mødtes mere end 300 tillidsrepræsentanter i Kolding for at drøfte medlemmernes ønsker til overenskomsten.

Fra HK Sjælland deltog godt 20 tillidsrepræsentanter, og Annette Riber Madsen fra Thermo Fischer i Roskilde var en af dem. Hun fortæller, at det var en spændende konference med mange interessante drøftelser om overenskomstkrav, og for Annette ligger der en stor styrke i, at medlemmerne er kommet med så mange ønsker:

- I HK synes vi, at fx efter- og videreuddannelse skal stå højt på ønskesedlen, men det skal vi jo ikke løbe efter, hvis medlemmerne vil have noget andet. Men ønskerne viser os, at det også fylder meget hos vores medlemmer, siger Annette.

Næste skridt

Med udgangspunkt i medlemmers ønsker og krav beslutter HK Privats sektorbestyrelse til efteråret, hvilke overenskomstkrav der skal fremsættes i januar.

Kurt Jørgensen glæder sig til forhandlingerne:

- Jeg synes, det er en god måde at indlede forhandlingerne med konkrete input fra arbejdspladserne. Det gør overenskomsten relevant og nærværende for medlemmerne, og for mig er det kernen i fagforeningsarbejdet. Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 fik vi blandt andet fordoblet fritvalgskontoen, forbedret vilkår for børnefamilier, en seniorordning og meget andet. Jeg er spændt på at følge forhandlingerne om OK20 – og ikke mindst se, hvad vi kommer igennem med denne gang.

Læs mere om overenskomst her på HK.DK.