Normalt kræver det 12 måneders medlemskab af HK Stat at opnå ret til dækning fra den lønforsikring, som er en del af medlemskabet. Men melder man sig ind før 1. september 2019, bliver man dækket fra netop 1. september. Den 12 måneder lange såkaldte karensperiode er suspenderet i et par måneder.

Rita Bundgaard

Det sker for at fejre indførelsen af en kollektiv lønforsikring for størstedelen af HK’s medlemmer – og for at tiltrække nye medlemmer, fortæller Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

- Vi har valgt at gøre det ekstra attraktivt at melde sig ind i HK Stat i forbindelse med introduktionen af den kollektive HK lønforsikring, som træder i kraft fra 1. september. Med forsikringen opnår man lidt større økonomisk tryghed og får ro til at koncentrere sig om at finde nyt job, når man er blevet ledig. De fordele kan man nu hurtigere få del i, hvis man melder sig ind henover sommeren og før 1. september, hvor dette åbne vindue bliver lukket igen, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.
Foto: MIkkel Østergaard.

- Jeg håber, at nogle af de uorganiserede kolleger på statens arbejdspladser også på den baggrund får lyst til at være med i HK Stats faglige fællesskab, tilføjer hun.

Omkring 82 procent af de ansatte på HK Stats overenskomst er allerede medlemmer af fagforeningen.

Samtidig med det åbne vindue for ikke-medlemmer får nuværende medlemmer, der ikke allerede har 12 måneders anciennitet og dermed kan trække på lønforsikringen, tilskrevet ekstra anciennitet. På den måde vil alle nuværende medlemmer med ret til dagpenge fra 1. september have ret til at få penge fra lønforsikringen, hvis de bliver ledige. Man behøver altså ikke have været medlem i et år for at kunne få gavn af lønforsikringen.

Ret til dagpenge har man efter 12 måneders medlemskab af en a-kasse. Det behøver ikke være HK’s a-kasse. Dagpengeretten forudsætter også, at man har tjent et bestemt beløb ved lønarbejde de seneste 3. Læs mere om dagpengeret.

Og læs mere om betingelserne for HK’s kollektive lønforsikring.

Læs også: Nu kan du tage din lønforsikring med, hvis du får job i det private

- I HK Stats sektorbestyrelse har vi fundet det vigtigt, at nuværende medlemmer, der ikke allerede har opnået retten til dækning fra lønforsikringen, også bliver tilgodeset, når vi kortvarigt åbner vinduet for nye medlemmer, siger Rita Bundgaard.