Mange kommuner overvejer at indføre stramme rygeregler eller totale rygeforbud i arbejdstiden. Ifølge Kræftens Bekæmpelse har 27 ud af Danmarks 98 kommuner helt eller delvist forbudt for de ansatte at ryge.

Men ti kommuner er ifølge Kræftens Bekæmpelse på vej med nye eller strengere rygeforbud i forskellig grad. En af dem er Helsingør Kommune.
Her skal de ansatte i enkelte afdelinger allerede i dag " stemple" ud, når de skal ryge, så de selv betaler for pausen.

Men følger byrådet en indstilling fra økonomiudvalget, bliver det forbudt at ryge for alle de 4500 ansatte - hvoraf 900 menes at være rygere - i 2020.
Forslaget vil efter alt at dømme blive stemt igennem inden sommerferien.

Skal de så fyres eller?

Formand i HK Kommunal er ikke begejstret for de stramme rygeregler og kalder det for noget ”pjat”.

- Jeg ved udmærket godt, at det er en trend. Når først en kommune gør det, så gør en anden det også. Så kan man åbenbart ikke været sund, medmindre man har sådan nogle regler. Men hvordan vil man kontrollere medarbejderne? Og hvordan skal de sanktioneres? Skal de fyres, hvis de ryger i deres eget hjem på en hjemmearbejdsdag? spørger hun retorisk.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse startede Fredensborg Kommune tendensen med rygeforbud i 2012 og siden er 26 kommuner fulgt efter.

Røgfrie kommuner:

27 kommuner har enten hel eller delvis røgfri arbejdstid:

Fredensborg, Aarhus, Allerød, Sorø, Middelfart, Holbæk, Syddjurs, Struer, Egedal, Gladsaxe, Bornholm, Guldborgsund, Favrskov, Esbjerg, Odder, Odense, Lemvig, Vallensbæk, Kerteminde, Vesthimmerland, Furesø, Frederikshavn, Dragør, Randers, Rebild, Holstebro, Svendborg.

Yderligere 10 kommuner er på vej med regler om hel eller delvis røgfri arbejdstid: Mariagerfjord, Viborg, Nordfyn, Ishøj, Brøndby, Haderslev, Vejen, Næstved, Billund, Nyborg.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

Artiklen er opdateret 20. juni 2019