Har du kollegaer, der klager over ondt i hovedet, tørre øjne og irritation af næse og svælg? Så er der muligvis noget galt med indeklimaet på arbejdspladsen. Det kan du nu få lov til at teste sammen med HK Privat Østjylland, så du sammen med chefen kan få gjort noget ved problemet.

- Vi ved, at rigtig mange af vores medlemmer arbejder i et indeklima, der ikke er optimalt. De klager over hovedpine, tørre slimhinder eller øjne, der klør. Det skal vi gøre noget ved, for alle har ret til et ordentligt indeklima. Derfor tager vi nu skeen i den anden hånd og giver vores arbejdsmiljørepræsentanter mulighed for at sikre et godt indeklima på arbejdspladsen, fortæller formand for HK Privat Østjylland, Søren Sørensen.

Vil du teste indeklimaet på din arbejdsplads?

Han deltog i Folkemødet på Bornholm, hvor han mødte en ingeniør, der kunne fortælle om en simpel indeklimamåler, der hurtigt kan fortælle, om indeklimaet er godt eller skidt.

- Indeklimamåleren er så simpel, at alle kan betjene den. Man placerer den ganske enkelt i et rum, og så kan man fra sin telefon følge indeklimaet. Jeg er normalt ikke den tekniske type, men på fem minutter havde jeg styr på, hvordan den virker, siger Søren Sørensen.

Nemt at gøre noget ved

Efter at have set nærmere på indeklimamåleren, besluttede Søren Sørensen at sætte gang i et forsøg sammen med arbejdsmiljørepræsentanter på de østjyske HK-privat arbejdspladser.

- Jeg opfordrer AMR’erne til at melde sig som test-personer. Dem, der melder sig, låner en indeklimamåler, så de kan bruge den til at få styr på indeklimaet på deres arbejdsplads. Målet er at give vores AMR’er konkret viden om indeklimaet på arbejdspladsen, så de sammen med ledelsen kan finde en løsning på problemet, siger Søren Sørensen.

Søren Sørensen

Søren Sørensen, formand for HK Privat Østjylland

HK Privat Østjylland køber indeklimamålerne, som AMR’erne kan låne i den periode, de skal brug, til at få et overblik over indeklimaet på arbejdspladsen.

- Det er ofte meget nemt at gøre noget ved et dårligt indeklima, hvis man ved, at der er et problem. Men vores AMR’er skal jo kende til problemet, og have en viden om, hvor stort problemet er, før de kan være med til at finde den rigtig løsning. Den viden kan de få nu, hvis de melder sig som testpersoner, siger Søren Sørensen.

Hvis du er AMR og gerne vil være testperson, så send en mail til soren.sorensen@hk.dk