Jobsamtale

Så hvad er det lige, HK JobBørs kan?

- HK JobBørs er et tilbud, vi har til vores medlemmer og til virksomheder, der søger HK-medarbejdere. Vi opfordrer alle medlemmer til at blive oprettet i vores database, hvis de ønsker at komme i betragtning, når vi får henvendelser fra arbejdsgivere, der søger nye medarbejdere. Og så følger vi hele tiden op. På den måde får vi det bedste kendskab til, hvilke kompetencer vi har i spil, og kan hurtigt og nemt matche dem med de ønsker, arbejdsgiverne har.

Sådan lyder det indledningsvis fra Marianne Sjøstrøm, som er JobBørs-konsulent i HK Sjælland. Marianne sætter en ære i hurtig og målrettet formidling, når en virksomhed henvender sig. I 2018 har Marianne hjulpet med at matche 80 medlemmer til nye jobs.

- Ofte har virksomheden et akut behov for medarbejdere, og her er vores force i HK JobBørs, at vi kender vores medlemmer. Vi kender deres kompetencer og jobønsker, og derfor kan vi tilbyde en hurtig formidling af en kandidat med de rigtige kompetencer, siger Marianne.

Begejstring fra leder, medarbejdere og tillidsrepræsentant

Netop det har Thomas Breddam oplevet. Thomas er HR-chef på fakultetet Science and Technology på Aarhus Universitet i Roskilde og har brugt HK JobBørs ved flere ansættelser.

- Vi manglede en vikar for en sekretariatsleder, som desværre blev langvarigt sygemeldt. Vi havde egentlig sat et rekrutteringsbureau på opgaven, men inden de nåede at vende tilbage, havde vi fundet en relevant vikar via HK JobBørs. Jeg betragter HK JobBørs som et supplement til vores netværk, og styrken er helt klart, at det er nemt og hurtigt, siger Thomas Breddam.

Thomas Breddam tilføjer, at de søgte en vikar, der kunne træde til med det samme. Derfor var det ikke afgørende, om matchet var 100%, set i forhold til den medarbejder, der var sygemeldt.

Det vigtige var, at der var et match på afgørende faglige områder i forhold til ledelse og ikke mindst, at der var en god kemi med mulighed for et godt samarbejde.

Vikaren i sekretariatslederstillingen er Preben Esbersen. Han kommer fra den kommunale verden og havde været ledig et stykke tid, da han blev kontaktet af Marianne Sjøstrøm:

- Marianne ringede og fortalte om jobbet. Jeg havde ikke tidligere arbejdet inden for den verden, men der var en del af de ønskede kompetencer, jeg kunne nikke ja til. Vi blev enige om, at der var muligheder. Så hvorfor ikke? Jeg sendte mit CV, kom til samtale og fik jobbet med det samme, fortæller Preben.

Laborant Beth Bachmann er også ansat på instituttet i et vikariat via HK JobBørs, og for hende gik det lige så glat:

- Jeg var ledig og blev kontaktet af Marianne vedrørende et job. Jeg sendte ansøgning og CV, og sidst på ugen blev jeg inviteret til samtale. Det var en meget hurtig proces, fortæller Beth.

Det kræver dog også en indsats fra arbejdsgiver at få ansættelsesprocessen til at gå glat, fortæller Lotte Frederiksen. Hun er tillidsrepræsentant for laboranterne ved Institut for Miljøvidenskab på Aahus Universitet i Roskilde, Lotte havde hørt om JobBørsen fra en TR-kollega på institut ’BIOS’ i Roskilde, som også har haft glæde af at få vikarer den vej:

- HK JobBørs er nemt og effektivt, og det kan anbefales, at man som TR er kontaktperson, så arbejdsgiver ad den vej kan have en tæt dialog med HK JobBørs. Begge parter skal have et præcist billede af, hvilke kompetencer der efterspørges, ellers risikerer man, at der ikke er et match mellem arbejdsgiver og arbejdstager, siger Lotte Frederiksen.

Ifølge Lotte Frederiksen er der i øjeblikket 2 laboranter og 1 sekretariatsleder ansat i vikariater på Institut for Miljøvidenskab. Disse 3 var ledige og blev ansat i vikariater via HK JobBørs. De har foreløbig været ansat i ca. 6-9 måneder, og der er lavet forlængelser for dem alle efter første periode ophørte. De har fået nye kompetencer, og forhåbentlig vil det hjælpe dem på vej til faste stillinger, også selv om det ikke nødvendigvis bliver hos os.

Marianne Sjøstrøm fortæller:

- Når en medarbejder fx bliver sygemeldt, har arbejdspladsen ofte akut brug for en vikar. Dette åbner døren for ledige, der jo kan træde til med det samme. Det er en fordel for arbejdsgiveren, men også for den ledige. Det er altid lettere at få en fast stilling, når du er i job, og har du først fået foden inden for et sted, bliver dine muligheder for job større.

Både for det offentlige, private, vikarer og fastansatte

HK JobBørs kan bruges af både offentlige og private virksomheder. Ifølge Marianne Sjøstrøm skal faste stillinger på offentlige arbejdspladser slås op, men det skal vikariater og midlertidige stillinger ikke altid.

Vi kan også hjælpe, når der skal rekrutteres til de faste, opslåede stillinger, fx i forbindelse med de mange udflytninger af statslige arbejdspladser.

Her har HK JobBørs på landsplan medvirket til at finde kandidater til de mange stillinger, men i høj grad også til enkeltstående job, der skal besættes inden for det offentlige område.

For at blive registreret i HK JobBørs’ database skal du være medlem af HK’s fagforening. HK JobBørs er for alle medlemmer af HK – uanset om du er ledig, gerne vil skifte job eller bare er nysgerrig efter at se, om der findes job derude, der matcher dine kvalifikationer.

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Marianne Sjøstrøm på mail marianne.s.jensen@hk.dk.

Læs mere om HK JobBørs her på HK.DK