Får vi endelig vores lønstigning fra oktober? Får vi pengene med tilbagevirkende kraft? Hvilken løn gælder for mig? HK Stat får i disse dage mange spørgsmål om løn og ikke mindst de særlige lønstigninger, der gælder for omkring 7.000 statsansatte på HK-overenskomst.

Et af de spørgsmål, som går igen, er, hvorfor der er forskel på de løntal, man kan finde på HK.DK's side om løn i staten og de tal, man kan finde i Moderniseringsstyrelsens lønoversigt. Men der er en forklaring.

Laila Klausen

- Vores tal er opdateret med den nye organisationsaftale. Det betyder, at den indeholder alle de særlige lønstigninger til HK Stat-medlemmerne. De stigninger har Moderniseringsstyrelsen ikke indarbejdet i deres tal endnu, forklarer Laila Klausen, der er faglig konsulent i HK Stat.

Sammen med kollegerne i HK Stat og de lokale afdelinger rundt i landet får hun mange spørgsmål.

Laila Klausen er faglig konsulent i HK Stat og får mange spørgsmål om den lønstigning, der blev aftalt ved OK18. Foto: Mikkel Østergaard.

I de seneste dage har mange HK Stat-medlemmer fået ekstra lønkroner ind på kontoen, fordi deres arbejdsgiver nu har reguleret lønnen med tilbagevirkende kraft. Som en del af OK18-forhandlingerne fik HK Stat nemlig forhandlet et særligt løft til nogle af de lavere løngrupper.

Forsvaret kunne ikke nå at regulere juni-lønnen

Men det er ikke alle medlemmer, der har fået deres penge. Nogle steder har de lokale arbejdsgivere ikke kunnet nå at regulere juni-lønnen, og så kommer pengene senere, lyder der fra arbejdsgiverne. Det gælder blandt andet hele forsvaret, som vi beskrev i sidste uge.

Læs også: OK18: Ansatte i forsvaret må vente på ekstra lønkroner

- Vi kan i HK Stat hjælpe med at forstå, hvad der er blevet aftalt i OK18, hvem der er omfattet, og hvad medlemmernes løn skal være. Men vi kan desværre ikke sige, hvornår pengene kommer. Der skal man spørge sin arbejdsgiver, forklarer Laila Klausen.

HK Stats faglige team har været i kontakt med Moderniseringsstyrelsen, der oplyser, at der ikke bliver lavet en ny lønoversigt nu og her. Men HK’ernes løn bliver opdateret næste gang til oktober, og dermed burde løntallene stemme mellem modst.dk og HK.DK.

- De forskellige tal giver forståeligt nok forvirring. Vi kunne godt have ønsket os, at Moderniseringsstyrelsen kunne opdatere deres hjemmeside med de nye tal, men det sker altså først med en samlet opdatering til oktober. I mellemtiden kan man så gå på HK.DK for at se de opdaterede løntal, siger Laila Klausen.