I alt nåede Jobpatruljen op på 2084 besøg og talte med 399 fritidsjobbere i løbet af uge 28 og 29, hvor Jobpatruljen var rundt i Midt- og Vestjylland.

I 2018 nåede patruljen at tale med 335 unge fritidsjobbere på sine 1449 besøg i det midt- og vestjyske, hvilket var hidtidig rekord.

En flok unge aktivister fra Jobpatruljen 2019.

I alt har 24 unge midt- og vestjyder brugt deres sommerferie på at tage med Jobpatruljen. Nogle har deltaget både i uge 28 og 29, andre kun en enkelt dag.

Unge aktivister gør det muligt

Det er 3F og HK, der sammen med en række andre fagforeninger står bag Jobpatruljen, der har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet.

- Det er takket være de unge aktivisters hjælp, at vi når så langt omkring, og vi er glade for, at så mange unge gerne vil være med til at gøre en forskel for andre unge, lyder det fra Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest.

Med sig har de unge frivillige haft en guide, som de har delt ud til de unge, hvor regler og rettigheder på arbejdsmarkedet er beskrevet.

Mød Christian Buchreitz, én af de frivillige i Jobpatruljen:

Jobpatruljen stadig aktuel efter 40 år

- I år er det 40 år siden, Jobpatruljen startede. Vores rundtur viser, at den stadig er aktuel. Fokus har blandt andet i år været, om de unge fritidsjobbere selv skal finde afløsere, hvis de bliver syge. Og det har vist sig, at mange tror, at det skal de selv og ikke arbejdsgiveren klare. Men så risikerer de at afskære sig selv fra muligheden for at få løn under sygdom, hvilket vi har gjort opmærksom på, siger Marianne Køpke og fortsætter:

- Vi har også talt med mange unge, der er blevet overraskede over, hvor lidt de faktisk må løfte eller skubbe. De tænker, at de sagtens kan løfte en kasse med sodavand eller mælk, i stedet for at tænke på, hvor mange år de skal holde på arbejdsmarkedet.

Se, hvorfor Jobpatruljen stadig er aktuel:

Læs mere om Jobpatruljen

Artiklen er opdateret 19. juli 2019