Massive problemer med både kvalitet og fremmøde af tolke ved landets domstole fylder medierne efter udbud på polititolkeområdet. Nu indgår tolkeplatformen Voocali.com og HK Privat en ny aftale, der sikrer, at hvis området kommer i genudbud, kan platformen byde ind som overenskomstdækket udbyder med fair vilkår.

Tirsdag indgik tolkeplatformen Voocali.com en ny aftale med HK Privat. Aftalen skal sikre, at polititolkene trygt kan melde sig under fanerne hos Voccali.com. Aftalen sikrer fair vilkår for alle med udgangspunkt i de oprindelige vilkår i Justitsministeriets takster, og aftalen dækker både fagtolke og translatøruddannede tolke.

Aftalen sikrer bl.a. en tolkeløn, man kan leve af, certificerede og kvalitetssikrede tolke til området, fuld transparens på platformen, afregning per påbegyndt time, genetillæg fra kl. 17, transporttillæg og kilometertillæg, garanteret betaling og også en helt ny forsikringsdækning til de tolke, der opretter en profil på sitet.

Aftalen for polititolkene bygger oven på den overenskomst og freelanceaftale, HK/Privat indgik med den digitale tolkeplatform Voocali.com om minimumstakster og vilkår for alle fagtolke på platformen i september 2018. Den nye aftale er særligt tilpasset polititolkeområdet, hvor opgaverne er anderledes end de opgaver, Voocalis tolkeprofiler løser på den oprindelige aftale. De to aftaler dækker dermed hvert deres tolkeområde.

Med den nye aftale er virksomheden klar til at onboarde alle polititolke, så virksomheden fremover kan byde ind på at levere polititolke til det offentlige.

Formand for HK Privat Simon Tøgern er glad for aftalen:
”Jeg mener ikke, vi kan leve med, at området har så massive kvalitetsproblemer bl.a. på grund af urimelige vilkår. Det trænger i den grad til et løft. Nu går vi ind og sikrer, at der findes et alternativ med overenskomst og fair vilkår, og så håber vi, ministeriet tager konsekvensen og fremover vælger nogle leverandører med ordnede forhold, som det offentlige sådan set er forpligtet til.”

For direktøren for Voocali Niklas Larsen betyder aftalen, at platformen nu kan komme i gang med at samle dygtige og kvalificerede polititolke på platformen:

”Vi har fået mange henvendelser fra polititolkene den seneste tid, så vi glæder os til at åbne for onboarding, så de kan komme i gang med at oprette profiler på Voocali.com. Det er klart, det er et sats for os, for lige nu er der ingen, der ved, hvad der sker på området, men hvis vi kan stå med et stort og kvalificeret, aftaledækket tolkenetværk, så tror vi på, vi står stærkt i forhold til kommende udbud på området.”

Den nye aftale er trådt i kraft, og parterne opfordrer alle kvalificerede polititolke til at oprette en gratis profil på Voocali.com.

Se aftalen her (Udløbet)