Godt arbejdsmiljø er noget, vi skaber sammen. Det handler om at arbejde sammen, om at have tillid til hinanden og om at føle sig retfærdigt behandlet. Ledelsen har det overordnede ansvar. Men som medarbejder kan du også bidrage. Fx ved at være opmærksom på dine kolleger og sige fra og bakke op, når du oplever problemer.

 

Her er 10 gode råd, der kan hjælpe jer til et godt arbejdsmiljø

 

  1. Tal med hinanden – ikke om hinanden.
  2. Vær interesseret – lyt og stil spørgsmål.
  3. Husk at anerkende – vi vokser, når vi får komplimenter.
  4. Tag hensyn – respekter dine kollegers ønsker.
  5. Hjælp hvor du kan – del ud af din viden og gode råd.
  6. Lav relationer – find ud af, hvad I har til fælles ud over arbejdet.
  7. Sørg for at tale med alle dine kolleger.
  8. Kom til tiden – din tid er ikke mere værd end dine kollegers.
  9. Sig fra, hvis du ikke har tid.
  10. Accepter, at ikke alle tænker og gør som dig.

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.