eksplosion skat

Skattestyrelsens bygning på Østbanegade i København fik omfattende skader på facadens glas og metalpartier efter eksplosionen tirsdag aften. Privatfoto.

Der er flere hundrede medarbejdere, der kan se facaden på deres arbejdsplads sprængt fuldstændig i luften, siger Morten Bødskov.

Læs også: - Som skatteansat er man ikke i krig med nogen

- Det er en meget, meget voldsom handling og fuldstændig vanvittigt, at det overhovedet kan finde sted. Derfor er jeg her selvfølgelig, siger han.

Skatteministeren oplyser samtidig, at medarbejdere i Skattestyrelsen kan arbejde hjemmefra i dag.

’Et angreb’

Adskillige vidner hørte et højt brag omkring klokken 22.15 tirsdag aften på Østerbro i København. Og Københavns Politi bekræftede, at der var tale om en eksplosion ved Skattestyrelsen på Østbanegade ved Nordhavn Station. Det oplyser vagtchef hos Københavns Politi Michael Andersen onsdag morgen til Ritzau.

To personer skulle have været inden i bygningen ved eksplosionen, men ingen af dem er kommet til skade, oplyser vagtchefen. En person på Nordhavn Station blev ramt af fragmenter fra eksplosionen og lettere såret. Vedkommende henvendte sig på skadestuen og er blevet tilset.

- Et angreb som dette hverken kan eller vil vi acceptere, siger chefpolitiinspektør ved Københavns Politi Jørgen Bergen Skov efter eksplosion ved indgangspartiet til Skattestyrelsens bygninger.

Chefpolitiinspektøren betonede på et pressemøde onsdag klokken 10, at der ikke er tale om et uheld. Det er en bevidst handling og et angreb på Skattestyrelsens bygninger. Men tidspunktet taget i betragtning, har der efter politiets vurdering ikke været til hensigt at ramme personer.

Ønsker at tale med vidner

- Det er på nuværende tidspunkt for tidligt at sige nærmere om, hvem der står bag eksplosionen. Men vi tager det meget alvorligt og etablerede allerede i går aftes en bred og omfattende efterforskning, siger Jørgen Bergen Skov.

Han opfordrer eventuelle vidner til at træde frem med oplysninger, der kan være interessante for politiets efterforskning.

Politiet har været på stedet hele natten og arbejder fortsat på at undersøge omstændighederne onsdag formiddag. Efter de indledende undersøgelser er der ikke fundet tegn på andre eksplosiver i området. Og heller ikke ved andre statslige bygninger er der fundet grund til uro.

Mobil politistation sat op

Kristian Næsted, vagthavende operationschef ved Hovedstadens Beredskab, oplyste først på natten til Ritzau, at facaden på Skattestyrelsens bygning er voldsomt beskadiget.

- Der er flere knuste ruder, og i det hele taget er facaden raseret. Det ser voldsomt ud, sagde han kort før klokken et natten til onsdag.

Københavns Politi bad tirsdag aften DSB om indstille al togtrafik til og fra Nordhavn Station og mellem Østerport og Svanemøllen. Klokken 05.30 er togene begyndt at køre normalt igen.

Onsdag morgen er afspærringer af et større område ved Nordhavn fjernet, så der kun er afspærringer af bygningen på Østbanegade, som huser Skattestyrelsen.

Københavns Politi har oprettet en mobil politistation, som er til stede ved Nordhavn Station, hvor beboere i området kan komme forbi til en snak, hvis de har oplysninger eller er bekymrede efter eksplosionen.

Følg med i nyhedsudviklingen i sagen på DR.DK.