medarbejdere ved skat

Medarbejdere, forbipasserende og politi foran Skattestyrelsens afspærrede bygning i Østbanegade i København, hvor der skete et eksplosion 22:15 tirsdag den 6. august 2019. Privatfoto.

- Det er rystende, at nogen kan finde på at angribe en dansk arbejdsplads. For de ansatte på statens mange arbejdspladser er det ekstra urovækkende, at gårsdagens angreb var rettet mod Skat, som landet over beskæftiger over 8.000 medarbejdere, siger Peter Raben, næstformand for HK Stat, der organiserer Skatteforvaltningens største personalegruppe, de cirka 3.000 HK’ere.

Læs også: ’En meget, meget voldsom handling’

- Uanset hvem, der står bag og uagtet deres motiv, må det opleves som terror for medarbejderne, at deres arbejdsplads bliver angrebet på denne måde. Som skatteansat er man ikke i krig med nogen, men udfører derimod et vigtigt arbejde for fællesskabet. Dette arbejde bør man kunne udføre uden frygt for hverken personlig forfølgelse eller livstruende angreb på sin arbejdsplads.

- Det er, som skatteministeren har fastslået, helt uacceptabelt, at nogen på denne måde angriber en statslig arbejdsplads, tilføjer næstformanden.

Han glæder sig samtidig over, at ingen medarbejdere skadet på grund af tidspunktet for angrebet:

- Men det kunne være gået galt. Der var to rengøringsmedarbejdere i bygningen, som kunne være blevet ramt, hvis de havde været tættere på. De store materielle skader giver også en del unødig praktisk bøvl og besvær samt ekstra omkostninger til genopbygning, siger han.

Gårsdagens angreb giver ikke Peter Raben anledning til at kræve yderligere sikkerhedsforanstaltninger på Skats mange arbejdspladser rundt i Danmark.

- Angrebet mod Skattestyrelsens glas- og stålhus i går kunne man formentlig ikke have forhindret, og i forvejen har Skat efter det ulykkelige drab på en vagtmand på skattecentret på Tagensvej i København i 2007 indført en række sikkerhedsforanstaltninger. HK Stats tillidsfolk fortæller eksempelvis, at borgere ikke længere uanmeldt ind til Skat, men kun efter aftale, så man ved, hvem der kommer ind i bygninger og kontorer. Desuden er der metaldetektorer ved indgangene og alarmknapper i alle rum og andre sikkerhedsforanstaltninger, fortæller Peter Raben.