Af Yrsa Mortensen, HK Seniorer Aalborg

HK Seniorer Nordjyllands sommertur 2019

Den 3. juni 2019 tidlig morgen stod ca. 40 seniorer klar til at drage til Rügen, som de efterhånden havde hørt så meget om. Mon turen ville leve op til de store forventninger?

Det tror jeg alle er enige om, at den gjorde.  Øen er virkelig et besøg vejr.  Vi kom til at bo på hotel Rügen i Sassnitz, der ligger direkte ned til Østersøen.  Her er der direkte forbindelse til Bornholm.

Vi havde en dejlig gåtur gennem den gamle bydel ned til havnen. Langs ruten var der utallige pensioner i gamle flotte huse, og roserne stod i fuld flor.  Det blev til en flot sejltur langs kysten, der består af hvide klinter. Turen endte ude ved Kongestolen, der er en hvid klint på 118 meter.

I løbet af turen nåede vi også op i nationalparken Jasmund. En stor park Puttbus med en kirke, der under krigen havde været brugt til hestestald, en køretur med rasende Ronald, hvor vi, der sad ude i det frie, rigtig oplevede at sidde i røg og damp.  Det havde de hvide bukser bestemt ikke godt af.  I Binz så vi en af de flotte strande som faktisk omringer hele Rügen.  Videre gik det til jagtslottet Granitz, der lå i godt 100 m højde.  Det var et fint slot med mange jagttrofæer mm.

Den sidste dag besøgte vi Stralsund og sidst på dagen kørte vi ud til Prora, som Hitler byggede i 1936 – 1939.  Det skulle være ferielejligheder til arbejderklassen.  Der skulle være plads til 20.000.  Komplekset er 4½ km langt og ligger 150 fra Østersøen.  Man har prøvet på nedrivning, men murene er så tykke, at man i stedet har valgt at lave nye ferielejligheder.

Det var hele vejen igennem en dejlig men meget varm ferie, idet der næsten var hedebølge, så det var helt befriende, da vi den sidste aften fik en ordentlig byge.

Tak til jer alle for jeres gode humør og sammenhold samt til tider tålmodighed.