Hvis en medarbejder bliver overfaldet fysisk, står det ret klart, hvordan en sådan sag skal håndteres.

Men når det handler om digital chikane, famler de fleste kommuner nok lidt mere.

Det har Faaborg-Midtfyn sat sig for at undgå og har derfor udarbejdet en politik for, hvordan den skal forebygge og håndtere chikane ude på internettet.

Den helt fundamentale regel i den nye politik hedder: Digital chikane må aldrig blive et individuelt problem. 

Lederen får tydelig rolle ved chikane

Derfor er metoden, at lederen skal tage over og i samarbejde med den forurettede sørge for, at chikanen bliver anmeldt og registreret i en lokal database. 

Ligesom det også er lederens opgave at tage kontakt til ophavsmanden til chikanen og forsøge at udrede eventuelle misforståelser – herunder at henvende sig til netværksudbyderen, fx Facebook, og forsøge at få fjernet chikanen eller dele af de oplysninger, der udgør chikanen.

Helt uden ansvar er medarbejderen dog ikke, for en del af den nye politik er medarbejdere skal reflektere over deres egen adfærd på nettet, fx hvis de har en tendens til at kommentere og skrive meget på Facebook.

I fremtiden vil alle episoder og sager blive registreret i en database, dels for at få et udtryk for omfanget, dels for at få bedre grundlag i håndtering.

Læs også Kommunalbladets tema om netop digital chikane fra foråret 2019.