Helle Rabjerg arbejder som administrativ medarbejder på bostedet Rosengården i Skjern. I sit daglige arbejde har hun persondataforordningen tæt inde på livet, både i forhold til sine egne opgaver og til at rådgive kolleger:
Helle Rabjerg efterlyser uddannelses-makkere
- Jeg sidder med alle mulige administrative opgaver og er i mange forskellige systemer. Jeg ved, hvordan tingene fungerer, men jeg en grundlæggende indsigt og forståelse af de lovmæssige rammer. Man vil jo gerne gøre sit arbejdet ordentligt, også i forhold til de nye regler, fortæller Helle og fortsætter:
-Vi er et bosted, og det betyder, at vi er mange som håndterer persondata om borgerne. Der kommer ind i mellem nogle af kollegerne og spørger mig om, hvordan de skal gøre.

Uddannelse med rigtig god mening

Allerede her i foråret meldte Helle Rabjerg sig til ”Den digitalt bevidste medarbejder”, et kommunom-modul hos COK – men uddannelsen blev ikke til noget. Helle var eneste tilmeldte i Vejen. I Aarhus og Aalborg, hvor uddannelsen også tilbydes, var det ikke meget bedre. Det forstår Helle ikke:

- Netop den uddannelse er digitalisering på en måde, som giver virkelig god mening. Med meget fokus på GDPR og sikkerhed håber jeg at få nogle stærke værktøjer med hjem. Jeg ved jo godt, at alt skal digitaliseres og journaliseres ind i systemerne, og vi skal blive meget mere bevidste om, CPR-numre og andre personfølsomme data, som vi har til at ligge. Have nye, effektive arbejdsgange, og dem vil jeg gerne kunne udforme. Fortælle kollegerne, hvordan de skal gøre, men jeg savner at være mere skarp, siger Helle.  Fra Helle Rabjerg er opfordringen klar: -Kom nu op fra kontorstolen og meld dig til. Lad os samle mindst et jysk hold. Kom frisk.

GDPR, kortlægning af processer og kommunikation

Uddannelse i GDPR og arbejdsgange

Det er COK, der udbyder ”Den digitalt bevidste medarbejder” som et modul på Kommunom. Konsulenterne Jes Vitting (t.v) og Martin Nielsen fortæller, at uddannelsen har dobbelt sigte:

- Lovgivningen om den nye persondataforordning griber ind i mange rutiner i hverdagen. På modulet ”Den digitalt bevidste medarbejder” får man en forståelse for lovgivningen, så man kan identificere de arbejdsgange og processer på arbejdspladsen, der skal ændres – og hvordan man kan ændre dem. Når man ændrer rutiner og arbejdsgange, er der også brug for at formidle ændringerne til organisationen, så derfor er der i kurset også undervisning i kommunikation af forandringer. Man bliver en forandringsagent for god etik og adfærd, når det kommer til persondata.

Her kan du komme på kursus i Jylland

Modulet ”Den digitalt bevidste medarbejder” udbydes tre steder i Jylland.

• Aalborg: Efteråret 2019
  • Vejen og Aarhus: foråret 2020.

Man kan søge om støtte til uddannelsen via Den kommunale kompetencefond. Der skal 12-14 kursister til for at oprette hold. Er der ikke nok det ene sted, forsøger COK at samle kursisterne på et af de andre steder, uddannelsen udbydes.

Lad os følges ad

Helle Rabjerg håber meget, at flere har lyst til at være med, og opfordrer interesserede til at få meldt sig til. Og man behøver ikke at være nervøs for at skulle alene afsted

- Skriv til mig, så kan vi følges ad, foreslår Helle.  Skriv en mail til Helle Rabjerg

Hvis du har spørgsmål om uddannelsen eller finansieringsmulighederne, er du meget velkommen til at kontakte faglig konsulent Bente Bæk Hansen hos HK MidtVest.

Læs mere om uddannelsen på:

UDVIKL DINE KOMPETENCER

De fleste job udvikler og ændrer sig. Derfor er det også vigtigt, at du følger med og tager de næste skridt i arbejdslivet. Det hjælper vi dig med, og det er noget af det, vi har allermest fokus på. Vi er eksperter i de mange muligheder, ved hvad der skal til, hvor det foregår – og hvordan du kan finansiere det, hvis det koster penge.