Tina Bidstrup er 29 år og uddannet som kontorassistent med speciale i offentlige administration i det kommunale. Efter uddannelsen fortsatte hun i job, hun fik tilbudt, samme sted.

- Jeg nåede til et sted, hvor jeg havde brug for, at der skete noget nyt, både med mig selv og arbejdsmæssigt, forklarer Tina.

Og så meldte udfordringen sig. For hvordan er det lige, man skriver en god ansøgning og laver et cv, når man egentlig ikke har så meget erfaring med det? Hvordan gør man sig attraktiv for en arbejdsgiver? Og ikke mindst: Hvad er et godt job for mig?



Ringede til HK's Karrieretelefon

Tina ringede til Karrieretelefonen, som hun havde løbende kontakt med over en periode.

- Jeg fik hjælp til at blive skarp på, hvad jeg egentlig kan og samtidig se mig selv, og de jobs jeg overvejede, med friske øjne og i nye perspektiver, end jeg havde gjort tidligere. Og som jeg følte mine venner og min familie ikke kunne bidrage med på samme måde. Min rådgiver var god til at støtte mig i den usikkerhed og nervøsitet, jeg oplevede omkring det at søge et nyt job. Hun fik mig til at indse, at jeg har mere at tilbyde og hjalp mig med at styrke troen på mig selv og mine kompetencer", fortæller Tina.

Tina fik sparring på sin ansøgning og cv til de job, hun gerne ville søge. Og når hun blev kaldt til samtale, benyttede hun sig af muligheden for at ringe tilbage til sin rådgiver hos Karrieretelefonen for få sparring på og blive klar til jobsamtalen.

- Jeg holdt meget gejsten oppe på den måde, og det var meget værdifuldt for mig at få individuel sparring på de job, jeg søgte. Det hjalp mig til at revurdere måden, jeg opfattede nogle af dem på. Et bogholderjob for eksempel kan du jo vælge at se på forskellige måder. Det kan være et job, hvor du ”bare” betaler regninger – eller det kan være et job, hvor du sidder kontroller og sikrer, at der ikke bliver betalt for noget, som ikke skal betales. For mig handler det meget om, hvilke af mine værdier arbejdet afspejler eller taler til. Derfor får det også en afgørende betydning for mit syn på det arbejde, jeg skal udføre. Når jeg er klar over, hvorfor et job taler til mig, så kan jeg også bedre tale mig selv ind i jobbet og på den måde sælge mig selv til jobsamtalen. Jeg kan bedre mærke mig selv, og så tror jeg også, at andre bedre kan se, hvem jeg er, og fornemme hvor de har mig, forklarer Tina.

Indstilling til jobbet er vigtigt

Tina oplevede, at hun faktisk fik tilbudt job med et indhold, hun ikke tidligere havde beskæftiget sig specielt meget med.

- Det viser mig, at indstilling til jobbet og måden, du går til det på, spiller en vigtig faktor. Sammen med min rådgiver fik jeg mulighed for at få vendt nogle tanker på hovedet og fik samtidig spørgsmål og input, der hjalp mig til at se tingene på en ny måde, siger Tina.

Tina havde den samme rådgiver gennem hele sit forløb.

- Det var en fordel, for så skulle jeg ikke begynde forfra hver gang, jeg kontaktede dem. Jeg var i et flow, og jeg fik hurtigt svar og respons, når jeg henvendte mig. Min rådgiver kunne også referere til, hvad jeg tidligere havde sagt eller udtalt og bringe det i spil igen. Og så var det også en fordel, at fokusset for samtalen hele tiden var på min aktuelle situation, at vi ikke også nødvendigvis skulle tale om alt mulig andet. Det sker jo automatisk til tider, når man sparrer med familie og venner. Det er hyggeligt, men kan også betyde, at deres input ikke altid er lige så nytænkende, som når det er en professionel rådgiver, fortæller Tina.

- Indimellem kan det være svært at holde humøret højt, når man søger nyt job. I de perioder var det virkelig rart at have en jeg kunne ringe til en, og som kunne hjælpe med at holde mit engagement oppe og give mig et nyt skud energi, mod og tro på det hele.

Hvorfor ikke prøve?

På spørgsmålet om, hvad der fik Tina til at ringe den første gang, svarer hun.

- Jeg havde læst og hørt lidt om Karrieretelefonen tidligere. Og så tænkte jeg simpelthen, jeg betaler jo til det alligevel, så hvorfor ikke bruge den. Det er da dumt andet.

Hør podcast med Tina

Mød Tina i en snak med bladet Woman om at søge job på denne podcast:  Woman møder Tina

Fakta om Karrieretelefonen

En vejledning i Karrieretelefonen kan være med til at skabe overblik over dine muligheder, samt medvirke til at gøre dig skarpere på, hvordan du kan nå dine mål. Karrieretelefonen kan blandt andet hjælpe dig med: 

  • Afklaring af kompetencer – bliv klar over dine styrker og sæt ord på, hvad du kan. Start din kompetenceafklaring
  • Afklaring af værdier – få en større bevidsthed omkring, hvad der skal til, for at du oplever glæde og trivsel i dit arbejdsliv – kom i gang med din værdiafklaring
  • Motivation – find ind til kernen af, hvad der driver dig, for på den måde at tage styring på din karriere. 
  • Jobsøgning – læg en plan for, hvordan du kommer i gang med jobsøgningsprocessen.
  •  Vejledning til cv- og ansøgning – find ud af, hvordan du kan målrette dit ansøgningsmateriale ud fra arbejdsgiverens behov. Hvis du er nysgerrig på, hvordan vi griber vejledningen an, kan du se mere her: Cv og ansøgning
  • Jobsamtale / MUS – få vejledning til, hvordan du griber samtalerne an bedst muligt. Du kan også forberede dig ved at læse om jobsamtale  og MUS her på siderne. 
  • Valg af uddannelse / efteruddannelse – bliv inspireret til, hvad der findes af muligheder og bliv afklaret på din motivation for at vælge uddannelse, samt hvilke kompetencer du evt. skal løftes i. Læs desuden om dine muligheder og kompetencefonde

 


BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.