Kvinde med headset

Vi er i kontakt med hundredtusindvis af borgere, og langt størstedelen af de mange forløb går godt. Sådan skriver tre HK-tillidsrepræsentanter, Jan Bolvig, Ilse Asmussen og Karina Sørensen, i en kommentar i Berlingske.

De tre skribenter, der repræsenterer de ansatte i beskæftigelsesindsatsen i henholdsvis Københavns, Lejre og Viborg Kommuner, erkender samtidig, at der er plads til forbedringer på jobcentrene. 

Privatiseringer fejler

Men de afviser, at privatiseringer er løsningen på noget som helst.

- Det er der eksperimenteret med i blandt andet Gribskov og Køge kommuner. Det gik helt galt med store menneskelige og økonomiske konsekvenser til følge. Begge kommuner tog opgaven tilbage, hvor den hører hjemme: På fællesskabets hænder. Til gavn for borgerne, medarbejderne og kommunekassen, hedder det i kommentaren.

Bolvig, Asmussen og Sørensen imødegår dermed de synspunkter, Esther Dora Rado fremfører i en tidligere artikel i Berlingske. Her argumenterer Rado for at lukke jobcentrene og erstatte dem med private headhuntere.

Fokus på borgere med behov for støtte

Jobcentrene er ifølge de tre tillidsrepræsentanter en krumtap i den aktive arbejdsmarkedspolitik. Den er blandt andet kendetegnet ved, at det er de borgere, der har brug for mest støtte og hjælp, de ansatte på jobcentrene bruger langt det meste af tiden på.

- Ikke dem, der kan selv. Og vi skal ikke være vikarbureau for dem, der selv kan, lyder det i kommentaren.

Fem forslag til forbedringer af jobindsatsen

Blandt de forbedringer af jobindsatsen, de tre skribenter foreslår i deres kommentar, er:

(1) Større fagligt råderum til de ansatte i beskæftigelsesindsatsen. (2) Loft over længden af ressourceforløb. (3) De grundlæggende ydelser bør være uafhængige af samlevers indtægt og på et niveau, så fattigdommen mindskes.

(4) De ressourcer, der frigøres med den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bør blive på området. (5) Der skal investeres i et kompetenceløft af medarbejderne.

Artiklen er opdateret 13. august 2019