Jobpatruljen 2019 Fyn og Fredericia

Billede: et lille udsnit af de frivillige, der var aktive i årets Jobaptrulje 2019 på Fyn og i Fredericia.

• Du må ikke løfte for tungt.
  • Du skal ikke selv sørge for en afløser, hvis du bliver syg.
  • Du skal have en underskrevet kontrakt.
  • Du har ret til en halv times selvbetalt pause, når du har arbejdet 4,5 time…

Der er mange ting, du skal vide og rettigheder, du skal kende, når du er ung og ny på arbejdsmarkedet.

Derfor har Jobpatruljen nu i 40 år rejst land og rige rundt med informationer til både ungarbejdere og deres arbejdsgivere, så de sammen kan skabe det bedste arbejdsmiljø for nybegynderne på vores arbejdsmarked:

- Jobpatruljen fejrer i år 40 års jubilæum, og der er desværre stadig brug for patruljens frivillige, der i to sommeruger drager rundt med vigtigt viden til både ungarbejdere og deres arbejdsgivere om arbejdsforholdene for de helt unge medarbejdere, konstaterer Natalia Regitze Jørgensen, der er jobpatruljekoordinator på Fyn og i Fredericia-området:

- I år er det blevet til rekordmange interviews med ungarbejderne. Jobpatruljen har nemlig talt med hele 469 unge om deres oplevelser på arbejdspladsen – og med masser af positive arbejdsgivere, der gerne vil lytte og vil det bedste for deres ungarbejdere.

JP 2019 40 år

Billede: Jobpatruljen har i år 40 års jubilæum. Det blev fejret med gratis brunsviger i Odense gågade. Samtidigt kunne de smagende besøgende få et eksemplar af Fritidsjobguiden med til sig selv eller deres børn, så de er godt klædt på til deres fritidsjob.

Imponeret afdelingsformand

Det er 3F og HK, der i fællesskab gennemfører Jobpatruljen, og hos HK Midt er afdelingsformand Pia Tørving imponeret over de unge HK’eres indsats:

- I 40 år har deltagerne i Jobpatruljerne vist, at de gerne vil gøre en forskel, bakke op om og være en del af fællesskabet. De får samtidig selv et udbytte, som de kan tage med sig, fordi de undervejs lærer at tage et ansvar, får en fornemmelse for arbejdsmarkedet og selv lærer noget om både regler og rettigheder.

- Jeg var selv med Jobpatruljen på besøg i Odense City, hvor vi markerede patruljens 40 års fødselsdag ved at dele brunsviger ud til de forbipasserende. Her var det positivt at opleve den gode ung til ung-dialog, der blev skabt, når unge stillede op til vores spørgeundersøgelse. Der var desuden mange forældre med forbi, der heldigvis allerede kendte til Jobpatruljen og dens opgaver, så de også kan gå ud og fortælle historien om, hvor vigtigt det er at tænke på de unges arbejdsforhold, konstaterer Pia Tørving.

Det er samtidig glædeligt, at størstedelen af arbejdsgiverne er meget interesseret i dialogen og i den viden, som Jobpatruljen har med rundt. De vil gerne blive klogere på, hvordan deres unge medarbejdere får det bedst muligt – og hvad de må/ikke må i forhold til løft, afløsere ved sygdom, pauser osv

Ros til arbejdsgiverne

Pia Tørving glæder sig samtidig over, at Jobpatruljen blev positivt og venligt modtaget hos langt de fleste arbejdsgivere:

- Selvom der stadig kan være sure miner hist og her, så tager arbejdsgiverne generelt godt imod Jobpatruljen. Der vil altid være huller i osten, men det er langt fra en hullet Havarti, og det er samtidig glædeligt, at størstedelen af arbejdsgiverne er meget interesseret i dialogen og i den viden, som Jobpatruljen har med rundt. De vil gerne blive klogere på, hvordan deres unge medarbejdere får det bedst muligt – og hvad de må/ikke må i forhold til løft, afløsere ved sygdom, pauser osv.