Efter kritik fra både Rigsrevisionen og Statsrevisorerne nedsatte Region Hovedstaden i november 2018 et ekspertråd, der skulle kigge på udfordringer og anbefalinger i forbindelse med Sundhedsplatformen.

Rådet er nu klar med sin endelige rapport, og den fastslår blandt andet, at der skal tages langt større ansvar hos koncernchefer og topledelsen.
Koncernledelsen i Region Hovedstaden og topchefer på hospitaler og i it-center skal påtage sig et langt større fælles ansvar for strategisk styring af digitalisering af sundhedsvæsenet, lyder det selv fra regionen.

Større fælles styringsansvar

- Der er mange ting, der kan gøres bedre, men det kan fikses – det handler om at have en klar plan og så komme i gang. Med Sundhedsplatformen er Region Hovedstaden og Sjælland rykket op i den digitale superliga, men det kræver, at koncernledelsen i Region Hovedstaden og topchefer på hospitaler skal påtage sig et langt større fælles ansvar for strategisk styring af forbedring af Sundhedsplatformen, siger Lilian Mogensen, formand for Ekspertrådet.

Rapporten konkluderer desuden, at det er alt for uklart, hvem der har ansvar for hvad, og at it-kompetencerne har været lavere prioriteret end kliniske i forbindelse med udvikling og implementering af platformen.