Trappe2

Gælden til det offentlige er styrtdykket, siden kommunerne overtog opkrævningen af ejendomsskatter fra Skat i 2017.

Til trods for at det er lykkedes kommunerne at hive ikke mindre end 90 procent af gælden hjem i den snart tre-årige periode, vil staten om halvandet år alligevel tage opgaven tilbage. Det skriver Kommunen.dk.

Økonomisk selvmål

En statslig generhvervelse af opkrævningsopgaven er imidlertid ifølge Borgerservice Danmark, foreningen af landets borgerservicechefer, en rigtig dårlig idé. Det ligner et økonomisk selvmål, der kan koste kommunerne millioner af kroner, mener blandt andre Kent Jensen, borgerservicechef i Holstebro og medlem af bestyrelsen i Borgerservice Danmark.

- Kommunerne løser opgaven langt bedre end staten af flere årsager. Man er tættere på borgerne, og man er langt mere opsatte på at få pengene ind. En del private og virksomheder har nok spekuleret i den lange sagsbehandlingstid hos Skat. De har brugt boligskatten som en slags kredit, siger Kent Jensen til Kommunen.dk.

Gæld er næsten udryddet

I Kent Jensens egen kommune, Holstebro, har man nu så meget styr på restancerne, at de i første kvartal af 2019 kun udgjorde 51.036,58 kroner ud af i alt 123 millioner kroner svarende til 0,04 procent.

I Lejre er restancerne faldet fra 2,7 millioner kroner ved udgangen af 2016 til cirka 236.000 kroner ved seneste årsskifte. I Roskilde er gælden faldet fra 6,2 millioner kroner til et rundt nul i samme periode.

Kommunerne har redskaberne

Den nye regering bør ifølge Lejre Kommunes borgmester, Carsten Rasmussen (S), kraftigt genoverveje beslutningen om at lade staten og Skat generhverve opkrævningen af ejendomsskat.

- Det nytter jo at lægge opgaven lokalt. I kommunerne har vi både incitamentet og redskaberne til at få restancerne indkrævet. Derfor virker det helt tosset, hvis opgaven skal tilbage til Skat, siger Carsten Rasmussen til Kommunen.dk.

Opkrævning af ejendomsskatter overgik til kommunerne i 2017, fordi Skat mildest talt ikke leverede varen. At staten nu vil have opgaven retur skyldes hovedsageligt, at ejendomsskatten fremover bliver en del af selvangivelsen.

Artiklen er opdateret 19. august 2019