Det er fagforeningen HK, der for femte år i træk finder Danmarks Bedste Kollega. Konkurrencen er for alle, og man behøver altså ikke være medlem af HK eller arbejde i et HK-fag for at være med.

”Vi ved, at gode kollegaer betyder rigtig meget for trivslen på vores arbejdsplads. Derfor fortjener de gode kollegaer en anerkendelse for at være, som de er, siger formand for HK Østjylland, Jesper Thorup.

Gode kolleger gør arbejdsdagen bedre

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i HK’s kampagne for et bedre psykisk arbejdsmiljø gennem god KollegaKarma.

”Gode kollegaer gør det selvfølgelig ikke alene. Vi har også brug for gode opgaver, en god chef, god løn og gode forhold. Men når vi spørger vores medlemmer i undersøgelser om, hvad der er vigtigst for et godt arbejdsliv, så er gode kollegaer den enkeltfaktor, som flest peger på”, siger Jesper Thorup.

Nemt at nominere en kollega

Hvis man har en helt særlig god kollega, er det med at komme til tasterne og nominere vedkommende. Det sker på hk.dk/kollegakarma. Her bliver man hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere præcist hvorfor, lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega.

De fire foregående år er næsten 7000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

Vinder kåres i København ved awardshow

I oktober udvælges 10 finalister, der sammen med den kollega, der har indstillet dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 12. november i Cirkusbygningen. Kåringen holdes i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Foreningen af offentlige HR-chefer, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Du nominerer din kollega her: www.hk.dk/kollegakarma