Danmarks Bedste Kollega 2019

Det er fagforeningen HK, der for femte år i træk finder Danmarks Bedste Kollega. Konkurrencen er for alle, og man behøver altså ikke være medlem af HK eller arbejde i et HK-fag for at være med.
-Alle gode kolleger fortjener anerkendelse for at være dem, de er. De betyder så meget for vores trivsel på arbejdspladsen, og eftersom vi jo tilbringer en ret stor del af vores vågne tid på arbejdet, så er de vigtige for os alle sammen, siger næstformand i HK Martin Rasmussen.

Gode kolleger gør arbejdsdagen bedre

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i HK’s kampagne for et bedre psykisk arbejdsmiljø gennem god KollegaKarma.

-Der skal selvfølgelig flere ting til for at skabe et godt arbejdsliv. Gode opgaver, en god chef, en god løn og gode forhold. Men i HK ved vi fra flere undersøgelser, at lige netop gode kolleger, er den enkeltfaktor, flest peger på som vigtig for, at de trives på arbejdet, siger Martin Rasmussen.

Nemt at nominere en kollega

Hvis man har en helt særlig god kollega, er det med at komme til tasterne og nominere vedkommende. Det sker på hk.dk/kollegakarma. Her bliver man hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere præcist hvorfor, lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega.
De fire foregående år er næsten 7000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

Vinder kåres i København ved awardshow

I oktober udvælges 10 finalister, der sammen med den kollega, der har indstillet dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 12. november i Cirkusbygningen. Kåringen holdes i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Foreningen af offentlige HR-chefer, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Du nominerer din kollega her:

Nominer til Danmarks Bedste Kollega

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.