Det er fagforeningen HK, der for femte år i træk finder Danmarks Bedste Kollega. Konkurrencen er for alle, og man behøver altså ikke være medlem af HK eller arbejde i et HK-fag for at være med.

- Alle gode kolleger fortjener anerkendelse. De betyder meget for vores trivsel på arbejdspladsen. Vi tilbringer en ret stor del af vores vågne tid på arbejdet, så de er vigtige for os alle sammen, siger Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest.

En god kollega bliver overrasket med konfetti og flag.

Har du en helt særlig kollega, som du glæder dig til at være sammen med hver dag, og som gør dit arbejdsliv bedre?

Gode kolleger gør arbejdsdagen bedre

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i HK’s kampagne for et bedre psykisk arbejdsmiljø gennem god KollegaKarma.

- At være gode kolleger er noget, vi alle kan og skal bidrage til, fordi det giver god energi til os alle sammen. Løn, ledelse og andre forhold har også stor betydning for, at vi trives på arbejdet. Men det at have gode kolleger er den enkelt faktor, der har størst betydning, viser vores undersøgelser, fortæller Marianne Køpke.

Nadia Ankerstjerne Pedersen (til venstre) har indstillet Sys Tøttrup til Danmarks Bedste Kollega. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Nadia Ankerstjerne Pedersen (til venstre) fra børnehaven Birkely i Lem indstillede i 2018 Sys Tøttrup til Danmarks Bedste Kollega. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Nemt at nominere en kollega

Hvis man har en helt særlig god kollega, er det med at komme til tasterne og nominere vedkommende. Det sker på hk.dk/kollegakarma. Her bliver man hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere præcist hvorfor, lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega.

De fire foregående år er næsten 7000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber, at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

I 2018 var midt- og vestjyderne Sys Tøttrup, pædagog i børnehaven Birkely i Lem, og Lisbeth Dahl Burchardt, lønkonsulent i Skive Kommune, blandt de 10 finalister til prisen Danmarks Bedste Kollega.

Lisbeth Dahl Burchardt (til venstre) var i 2018 indstillet til Danmarks Bedste Kollega af Marianne Sander Olesen. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Lisbeth Dahl Burchardt (til venstre) fra Skive Kommune var i 2018 indstillet til Danmarks Bedste Kollega af Marianne Sander Olesen. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Vinder bliver kåret ved awardshow

Også denne gang bliver der i oktober udvalgt 10 finalister, der sammen med den kollega, der har indstillet dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 12. november 2019 i Cirkusbygningen.

Kåringen bliver holdt i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag. Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Foreningen af offentlige HR-chefer, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Du nominerer din kollega her

Artiklen er opdateret 27. august 2019

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.