I digitaliseringsteamet i Hillerød Kommune er der stort set kun kvinder. To mænd har dog sneget sig ind, men ellers er det udelukkende kvinder, der arbejder med digitaliseringsprojekter og opgaver. Louise Højrup og Fatmagül Güler arbejder primært med at implementere nye it-systemer som AULA, KY, KSD, SAPA mv. i kommunen.

Mens Louise Højrup har været projektleder i digitaliseringsteamet i fire år, har Fatmagül Güler kun været ansat i teamet siden februar i år. Begge skyndte de sig at tilmelde sig, da HK Kommunal i foråret udbød et spritnyt pilotkursus i nye teknologier, ”Fremtidens HK’er”.

– Jeg har selv været på en rejse gennem kommunen og er endt som projektleder i digitaliseringsteamet. Det er vigtigt for mig at holde mig ajour, og jeg har jo læst om robotter mange steder. Jeg vil i hvert fald ikke være bag om dansen, jeg vil vide, hvad der rører sig, siger Louise Højrup.

Og for Fatmagül Güler lå det også lige til højrebenet:

– Jeg har ikke været i digitaliseringsteamet så længe, da jeg er skiftet fra Familier og Sundhed. Men det er helt klart den vej, jeg gerne vil gå. Nye teknologier er fremtiden, vi kan ikke stoppe dem. Kurset har gjort mig mere rustet til de her opgaver, og jeg føler, at jeg er blevet en medspiller. Vores kommunaldirektør tænker også i digitalisering og har oprettet en idébank, hvor alle kan melde ind, hvis der er opgaver eller arbejdsgange, vi bør kigge på, fortæller Fatmagül Güler og understreger, at hendes erfaring fra Familier og Sundhed klart har været en fordel i denne proces, da hun og Louise Højrup hurtig kunne finde et område og udvælge en arbejdsgang, som havde automatiseringspotentiale.

NYE ARBEJDSTITLER

Under kurset arbejdede Fatmagül Güler og Louise Højrup med en case fra Hillerød Kommune, hvor de ville se på, om man kunne automatisere de kvitteringsbreve, som Familier og Sundhed sender ud i forbindelse med underretninger. Det blev til et konstruktivt arbejde, og begge er efterfølgende blevet tilknyttet kommunens Robotic Process Automation (RPA)- team som proceskonsulenter.

– Vi er begge meget interesserede i arbejdsgange, så da der på kurset blev undervist i RPA, kunne vi hurtigt se os selv i det. Vi arbejder med at optimere arbejdsgange – ikke nødvendigvis med en robot – men i det hele taget. Så vi har også talt med Familier og Sundhed om, at selvom det muligvis ikke ender med en automatisering, så har vi alligevel får kigget arbejdsgangene efter i sømmene og fået sat nye tiltag og forbedringer i gang, forklarer Louise Højrup og fortæller, at mange frygter, at de skal fyres, når snakken falder på digitalisering.

DER VIL ALTID VÆRE BRUG FOR MENNESKER

Louise Højrup og Fatmagül Güler lærte på Fremtidens HK’er, hvordan man italesætter overfor medarbejderne, at de er vigtige, selvom robotterne kan overtage nogle af opgaverne. Og det har været gavnligt i deres samarbejde med Familier og Sundhed.

– Det har været interessant, og medarbejderne har taget kæmpe ejerskab og blevet opmærksomme på, at de er dødvigtige, når det kommer til at digitalisere. Det er jo dem, der kenderprocesserne allerbedst og dem, der skal levere viden. Medarbejderne sidder med en enorm vigtig viden, og de kan ikke undværes, forklarer Louise Højrup.

Robotten er kun så dygtig, som du gør den til – derfor er Louise Højrup og Fatmagül Güler slet ikke i tvivl om, at der altid vil være behov for mennesker i administrationen.

– Der ligger mange opgaver både i dag og i fremtiden. Alle er enige om, at opgaven med kvitteringsbrevene er en træls opgave. Alligevel er der en del forudsætninger, der skal være på plads, inden vi kan automatisere. Der er mange fagpersoner og systemer, der skal tale sammen, så det sker ikke fra den ene dag til den anden – men medarbejderne er enormt motiverede. Faktisk så meget at de allerede har ytret ønske om at automatisere flere rutineprægede opgaver, fortæller Fatmagül Güler og fortsætter:

– Vi bliver jo hele tiden skåret, så kerneopgaven og alle de sjove opgaver, der giver os energi – dem har vi mindre tid til, fordi der er så mange administrative opgaver. Man kan ikke stoppe den teknologiske udvikling, så jeg tror på, det er vigtigt at omfavne den. Ellers bliver den bare sneget ind, når it-systemer alligevel bliver udviklet og implementeret – og så har vi ingen medindflydelse.

Fatmagül Güler

• 37 år og kontoruddannet i 2003.
• Ansat i afdelingen Familier og Sundhed i Hillerød Kommune siden 2011 med forskellige administrative opgaver. Startede 1. februar 2019 i Digitalisering og IKT-drift som digitaliseringsprojektleder.
• Har taget følgende ETCS givende uddannelser: Kommunom, diplom i offentlig forvaltning og administration, projektlederuddannelse.
• Efter sommerferien skal hun i gang med en uddannelse i procesledelse, som er sammensat af to moduler på Diplom i ledelse.

Louise Højrup

• 41 år og uddannet pædagog og har arbejdet på Hillerød Rådhus siden 1. juni 2007. Først i pladsanvisningen, hvor hun var superbruger af diverse it-systemer. Senere som it-konsulent i Dagtilbud og børn og de sidste fire år i Digitalisering og IKT-drift som digitaliseringsprojektleder.
• Har taget følgende ETCS givende uddannelser: Projektledelse, modul på diplomuddannelse, Københavns Professionshøjskole (tidl. Metropol). Team- og netværksledelse, modul på diplomuddannelse, Københavns Professionshøjskole (tidl. Metropol). Proceskonsulentuddannelse. På Erhvervsakademi SydVest.
• Efter sommerferien skal hun i gang med en uddannelse i procesledelse som et valgfag på Diplomuddannelse i ledelse.

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.