Kongres_blad_6

Medarbejderne hos Dansk Gas Distribution har stadig travlhed og omstilling foran sig. Men det hjælper, at man altid er der for hinanden. Foto: Lisbeth Holten

Hver mandag klokken 8.30 samler de kontoransatte sig på gangen ud for deres kontorer, placerer sig i en lang række og tager turen dernedad med high-fives til alle deres kolleger. Ledsaget af et ”god morgen” eller ”god uge”. Nogle gange tager de et par ekstra runder.

- Det var noget, jeg fandt på, fordi jeg aldrig selv er blevet gode venner med mandage, fortæller Anne-Mette Nedergaard, der er projektmedarbejder og HK-tillidsrepræsentant hos Dansk Gas Distribution.
- Det er måske ikke et stort event, men det giver alligevel noget til sammenholdet, at vi får kigget hinanden i øjnene og ønsket ”god morgen” på den måde. Vi bryder hinandens private sfære, når vi står så tæt og rører ved hinanden, men det, at vi gør det, fortæller mig, at vi har det rigtig godt med hinanden.

High-five-idéen opstod, mens virksomheden i Stenlille midt på Sjælland stod i store udfordringer og forandringer i hverdagen. Virksomheden blev solgt fra den ene supertanker til den anden - fra DONG til Energinet. Forandringer og udfordringer, som endnu ikke er drevet over, og som har medført frustrationer for både kunder og kolleger.

- Fællesskab er altafgørende for min hverdag. Det giver energi, som i sidste ende giver en mere effektiv arbejdsplads.
Trine Fjællegaard Nielsen, kundesupporter hos Dansk Gas Distribution
Kongres_blad_9

- Vi har været rigtig pressede og har haft store udfordringer i forbindelse med ændringerne i ejerforholdene. Men vi har virkelig formået at stå sammen og passe på hinanden. Vi har heldigvis også en ledelse, der tager os seriøst og lytter. Men derudover har det virkelig også været vores kollegiale fællesskab og positive indstilling, som har hjulpet os igennem, siger Anne-Mette Nedergaard.

Fællesskab kan ikke dikteres
Men hvordan skaber man så sådan et fællesskab?
Ikke ved oppefra at diktere, at ”nu skal I have det godt sammen!”, i hvert fald. Nærmere ved, at ledelsen giver plads og tid til, at man har lov at være sammen ikke kun som kolleger, men som mennesker.

- For mig er det vigtigt, at det kommer som en naturlig del af hverdagen og ikke er noget, som føles påtaget. Det er ikke noget, som kan eller skal dikteres af ledelsen. Og det bliver det heldigvis heller ikke her. Jeg tror bare, at det kommer af, at vi kan mærke, at ledelsen går op i medarbejdernes ve og vel og accepterer, at der bliver brugt tid på fællesskabet, siger Trine Fjællegaard Nielsen, der er kundesupporter.

Kongres_blad_7
- Jeg tror, det fylder mindre, at vi står midt i store forandringer, når vi har så godt et fællesskab og ved, at vi er der for hinanden.
Anina Bjørnbo, kundesupporter og arbejdsmiljørepræsentant hos Dansk Gas Distrubution

- Vi investerer jo alle sammen i fællesskabet, uden at det bliver direkte italesat. Det handler først og fremmest om, at vi er opmærksomme og drager omsorg for hinanden - uanset om det handler om arbejde eller private ting, siger Anina Bjørnbo, der foruden kundesupporter er arbejdsmiljørepræsentant.

- Uanset om vi har travlt eller ej, så er der altid plads til snak og et lyttende øre. Vi bruger morgenmøder til at gennemgå gårsdagens hændelser og dagens gøremål, men her er det altså også helt legalt at fortælle om dårlig nattesøvn eller et punkteret dæk.

Man bliver bedre kolleger af at kende hinanden godt
Og den mulighed skal man ikke tage for givet, mener de tre HK’ere. Det er et fokus og frirum fra ledelsens side, at der skal være plads til andet end benhård fokus på blot at løse sine opgaver.
- Det er ikke sådan, at det er skrevet ned, men jeg er ret sikker på, at man ved nyansættelser satser på mennesker, som ikke bare er kompetente, men som også har den rette kemi. Vores chef er i det hele taget en god rollemodel. Hun er meget opmærksom på, hvordan vi har det - ligesom hun værdsætter, at vi deler vores oplevelser, både arbejdsmæssige og private. Og det smitter selvfølgelig af på medarbejderne, siger Anne-Mette Nedergaard.

Chefen tager også del i det, som de tre HK’ere betegner som den helt store fællesnævner: humoren. At der også skal være plads til sjov og grin i en travl hverdag, om det så er spontan sang, kærlige drillerier eller minidartturneringer i pauserne på kontoret. De hygger sig så meget med hinanden, at langt de fleste på kontoret også for et års tid siden var på sommerhustur i Sverige sammen. Det samvær og den forståelse smitter også af på det faglige fællesskab.

- Det er ikke sådan, at vi alle sammen skal være bedste venner, men vi er sammen i mange timer hver dag, og så skal det gerne være en fornøjelse at komme på arbejde, siger Anina Bjørnbo.
- Vi tør sige tingene mere ligeud til hinanden, fordi vi kender hinanden så godt. Det giver en bedre dialog om vores udfordringer i hverdagen, siger Trine Fjællegaard Nielsen.

Giver noget ekstra at have travlt
Som eksempel på en opgave, hvor sammenholdet stod klart, nævner de den seneste årsafregning. En opgave, hvor mere end 150.000 kunder skal årsafregnes - i et nyt it-system med udfordringer.
Her stillede kollegerne op fra andre teams og fra en helt anden lokation i Søborg, som ellers ikke umiddelbart var en del af den store opgave. Kollegerne hjalp med registreringer og telefonopkald.

- Gode kolleger betyder ekstremt meget – opgaven bliver sekundær, når man har gode kolleger.
Anne-Mette Nedergaard, projektmedarbejder og tillidsrepræsentant hos Dansk Gas Distribution
Kongres_blad_8

- Det er ægte sammenhold og fællesskab, at kolleger på den måde stiller op og hjælper, så vi kunne overholde deadline, siger Anne-Mette Nedergaard.

- Ingen synes, at overarbejde er fantastisk, men der sker noget sjovt, når man er fælles om at nå et mål i en travl periode. Stemningen på kontoret bliver lidt løsere, og man kan virkelig mærke, at vi løfter i flok.

Dansk Gas Distribution er ikke ude af den travle periode eller udsigten til store forandringer. Der er mere undervejs, når de skal udskilles fra Energinet.
- Vi har jo nok vænnet os lidt til, at der hele tiden er stormvejr. Det er måske farligt. Men vi tænker måske bare ikke så meget over det, fordi vi ved, at vi er der så meget for hinanden, siger Anina Bjørnbo.

3 pointer om arbejdsfællesskab

fra Anne-Mette, Anina og Trine i Dansk Gas Distribution
  1. Følelsen af sammenhold har været afgørende for at komme helskindet igennem en meget svær og presset periode.
  2. Fællesskabsfølelse skal ikke dikteres - men ledelsen skal give plads til, at den kan udvikle sig.
  3. Når man kender hinanden godt, er det nemmere at arbejde sammen i hverdagen og forstå de udfordringer, andre sidder med.