Kongres_blad_3

Sociale aktiviteter uden for arbejdstiden er et plus, men det afgørende er, at hverdagen fungerer, er kollegerne enige om. Foto: Lisbeth Holten

Ikke sjældent mødes de alle sammen ”syv, inklusive en chef ” og spiser sammen. De tager på stadion og ser fodbold sammen. For nylig var Brian Schjelde med chefen på slot og nørde gamle biler. Og tit dyrker han fælles interesser og går både i biografen og spiller computerspil sammen med sin kollega, Michael Dammose Rasmussen.

Alt sammen dejligt. Og et udtryk for, at de enormt godt kan lide hinanden hos Arbejdernes Landsbanks pantebrevsafdeling. Men det er altså ikke det, det står og falder med.

- Jeg har det lidt med arbejdet, som jeg har det med ægteskabet, skyder Brian Schjelde ind midt i interviewet om det sociale fællesskab i afdelingen.

- Det er langt vigtigere, at vi har det godt sammen som kolleger tirsdag, end at vi indimellem tager ud og hygger os.

Brian Schjelde, pantebrevskonsulent og tillidsrepræsentant i Arbejdernes Landsbank.
Kongres_blad_2

- Du kan godt få det lidt bedre med et samtalekøkken eller ved at give den gas på en sommerferie i USA, hvis parforholdet ikke helt kører i hverdagen. Men det vigtigste er altså at have det godt i hverdagen. Det er langt vigtigere, at vi har det godt tirsdag formiddag, end vi har det, når vi er ude og spise en bøf sammen engang imellem. Alt det ser jeg bare som en bonus.

Kollegaen Kirsten Langkilde bakker op:

- Tingene hænger selvfølgelig sammen. Men hvis der er knas og optræk til konflikter, så løser man det altså ikke med en god middag. Det gør man ved at snakke sammen i hverdagen, og det er vi heldigvis rigtig gode til, siger Kirsten Langkilde.

Vittigheder og sarkasme
Og de har det godt i det aflange, lyse storrumskontor placeret centralt i Glostrup. De flyttede til de mere rummelige forhold fra bankens hovedsæde midt i København for et par år siden.

- Uden at overdrive sad vi nærmest på skødet af hinanden, men jeg tror alligevel, at vi alle sammen ærgrede os over, at vi ikke skulle sidde så tæt sammen længere. Det siger måske en del om sammenholdet, siger Brian Schjelde.

- Nu skal jeg jo rejse mig op, hvis jeg vil sige noget til Kirsten.

Kongres_blad_4
- Det stærke fællesskab betyder, at vi taler meget mere åbent om de fejl, vi begår, og lærer af dem.
Michael Dammose Rasmussen, stedfortræder og pantebrevskonsulent i Arbejdernes Landsbank

Men hvad er det så, der har skabt sådan et fællesskab? Og bevaret det efterhånden, som nye kolleger er kommet til? De er alle bevidste om, at de sidder i en heldig position, fx i forhold til deres kolleger i filialerne. De kan i meget høj grad tilrettelægge deres egen hverdag og har en meget flad struktur, hvor der ikke er behov for den store ledelse.

Derudover går to træk igen: åbenhed og humor. Der bliver fyret både gode og dårlige jokes gennem lokalet. Og brugt store doser sarkasme. Noget, som kun lader sig gøre, fordi de kender hinanden så godt.

- Vi er meget socialt anlagte og åbne på kontoret. Selvfølgelig er der forskel på, hvor åbne folk er, men det hele kommer meget naturligt. Vi taler bare rigtig meget sammen, uanset om det er gode eller dårlige ting, faglige eller private. Vi kan også sagtens bruge morgenbriefingen på at tale om, hvis nogen har nogle private udfordringer. Det lyder måske banalt, men det er jo med til, at vi forstår hinanden bedre, siger Michael Dammose Rasmussen, der er stedfortræder (en slags souschef) i afdelingen, der også i forhold til det faglige ser det som en stor force, at de kender hinanden så godt.

- Faglighed handler jo rigtig meget om at lære af sine succeser og fejl. Og vi er meget, meget åbne omkring at snakke om de fejl, vi indimellem selvfølgelig laver, og som måske har haft økonomiske konsekvenser. Det kan vi, fordi vi kender hinanden så godt og stoler så meget på hinanden. Der er ikke nogen, som sidder og tænker, at nu er der ild i min stol og prøver at dække over en fejl.

Giv noget af dig selv
Afdelingens alderspræsident, Kirsten Langkilde, spiller ikke computerspil med Brian og Michael. Hun ser heller ikke andre fra afdelingen privat, men holder meget af den mangfoldighed, der ligger i også at lære private aspekter af sine yngre kolleger at kende.

- Hvis der er noget, jeg har lært i et langt arbejdsliv, så er det, hvor meget du får igen, hvis du bare giver lidt af dig selv i forhold til, hvordan du har det derhjemme, supplerer Kirsten Langkilde.

- Der er selvfølgelig en grænse for, hvor privat det skal blive. Hvis jeg var på randen af en skilsmisse ”og det er jeg ikke, skal jeg understrege” ville jeg nok ikke fortælle om det, før det ligesom var endeligt.

Det er stadig ”kun” kolleger. Men bare det at sige, at du har det dårligt, men at du i øvrigt ikke gider snakke om det, fungerer langt bedre, end at folk skal undre sig over, hvorfor du sidder ovre i hjørnet og er indesluttet.

Hun har som de to andre tidligere været ansat i andre afdelinger i Arbejdernes Landsbank, blandt andet i filialerne. Her var det sociale i højere grad noget, som skulle planlægges, da hverdagen var hektisk fyldt med kunder.

Og der har jeg altså også oplevet, at det slet ikke kunne blive socialt nok. Der var så mange arrangementer hele tiden. Men det er vigtigt at huske på, at folk også har et liv ved siden af. Og bliver der lagt op til for meget socialt uden for arbejdspladsen, så er der helt sikkert nogle, som melder fra. Så risikerer du sociale kliker i stedet for fællesskab, og så skal man i hvert fald være opmærksom på, at der er ikke er nogen, som føler sig ekskluderet.

- Jeg har lært, at du får så meget igen i et arbejdsfællesskab, hvis du bare åbner lidt op for, hvordan du har det derhjemme.
Kirsten Langkilde, pantebrevskonsulent i Arbejdernes Landsbank
Kongres_blad_1

3 pointer om arbejdsfællesskab

fra Michael, Brian og Kirsten i Arbejdernes Landsbanks pantebrevsafdeling
  1. Hvis fællesskabet ikke fungerer i arbejdstiden, kan du ikke redde det ved at gå ud og spise og hygge i fritiden
  2. Åbenhed omkring, hvad der sker i ens privatliv, hjælper også på det faglige fællesskab
  3. Pas på med at overdrive sociale arrangementer uden for arbejdstiden
Medarbejderne i pantebrevsafdelingen arrangerer med jævne mellemrum fællesarrangementer. Senest var de på sommertur, der blandt andet omfattede byvandring og spisning.