Charlotte Hust, AMR, i Boligforeningen Vesterports køkken

"Jeg kan godt lide at nurse kollegerne", siger AMR Charlotte Hust, der skærer agurker til kollegerne i Vesterports køkken

"Det er måske mig, der ser det lidt lyserødt. Men det er mit indtryk, at vi vil hinanden det bedste,” siger arbejdsmiljørepræsentant Charlotte Hust og ser i den grad ud som om, at hun mener det.

Charlottes arbejdsliv udspiller sig på en lille, sammentømret arbejdsplads, hvor alle medarbejdere på kontoret er medlemmer af HK, og hvor 5 ud af 10 har holdt 25 års jubilæum. Vi er i Boligforeningen Vesterports kontor på Abildgårdsvej i Frederikshavn.

Charlotte selv har været ansat siden 1996 men virker ikke, som om hun er kørt træt i jobbet. Tværtimod er hun fuld af energi og taler med varme om sine kolleger og det gode sammenhold på kontoret:

”Vi kender hinanden så godt, fordi vi har været kolleger i så mange år. Vi kender hinandens partnere og er bekendt med de forskellige historier om glæder og sorger i de andres familier. Ægtefællerne deltager også i julefrokosten.”

”Vi er så tæt på hinanden i hverdagen, at vi kan mærke hinanden. Hvis vedkommende er lidt stille, så spørger vi ind til, om der er udfordringer derhjemme for tiden”.

Kolleger ses også privat

Flere af kollegerne ser hinanden privat, blandt andre Charlotte selv:

”Et par gange om måneden har jeg en gå-aftale med en kollega og en tidligere kollega. Jeg holder også nytårsaften sammen med et par kolleger og deres mænd.”

Men kan det virkelig passe, at alt kører så nemt på Boligforeningen Vesterports kontor? Er det ikke svært at komme ind i fællesskabet som ny medarbejder?

AMR Charlotte tænker lidt over svaret. Det er ikke nemt at give et bud på, da der er så lidt udskiftning i staben. ”Vi havde en kvindelig kollega i starten af 20’erne, der var ansat nogle år i to perioder. Hun rejste igen, men det var fordi, hendes kæreste boede i Himmerland. Vi har stadig lidt kontakt med hende.”

Opgaver som AMR

Charlotte Hust har været valgt arbejdsmiljørepræsentant (AMR) siden 2014. Før fungerede hun uformelt i hvervet.

”Vi har allerede fri kaffe, te og vand samt frugtordning. Men jeg kan godt lide at nurse kollegerne, og jeg går op i sundhed, så jeg fandt på at udskifte halvdelen af frugten med grønt. Derfor skærer jeg eller en anden agurke- og gulerodsstave til kollegerne. Det grønne bliver spist først”, siger hun.

Der er også et fællesskab om at dyrke idræt sammen i Vesterport. Kontoret deltog i august 2019 i DHL-stafetten for tredje gang.

Boligforeningen Vesterport i Frederikshavn set fra oven

Boligforeningen Vesterport i Frederikshavn er en lille, sammentømret arbejdsplads

Og hvad med stress på kontoret – er det et ukendt fænomen i Vesterport?

Næsten, lyder svaret.

”For flere år siden havde vi en kollega, der led af ikke-arbejdsrelateret stress. Men vi har tid til opgaverne her", siger Charlotte og nævner et eksempel: Vesterport havde en beboelsesejendom, der styrtede sammen under en renovering. Ingen blev dræbt, men to kom svært til skade. Beboerne skulle genhuses, og det gav et stort arbejdspres på kontoret. En kollega gik til chefen med problemet, og det resulterede i, at bemandingen blev styrket med en medarbejder på halv tid.

Kontakten med beboerne kan give udfordringer

Hvervet som AMR omfatter jo både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø og samarbejdet med ledelsen.

Direktør Steen Møller Andersen bekræfter det indtryk, som AMR Charlotte Hust giver: ”Vi har et godt sammenhold. Vi har en høj grad af tillid her. Skulle der opstå problemer, så er det godt at have en AMR. Det er ligesom en forsikring”, siger han.

Boligforeningen Vesterport råder over 2500 lejemål, og før i tiden havde de ansatte på kontoret meget med beboerne at gøre. Men med tiden har digitaliseringen fjernet en del af kontakten med beboerne, hvilket Charlotte beklager en smule. ”Jeg kan godt lide kontakten”. Dog kommer der et par gange om måneden opkald fra beboerne, der er utilfredse og måske heller ikke taler pænt.

”De bliver bedt om at tale pænt eller ringe tilbage. Nogle gange er vi nødt til at stille kaldet videre til chefen”, fortæller AMR Charlotte Hust. Kollegerne taler eventuelle ubehagelige episoder igennem, ”for man skal ikke gå hjem med sådan noget”, som hun siger: ”Vi er her for at servicere beboerne, men vi skal ikke finde os i hvad som helst.”