Peter Jacques

Lønforsikringen adresserer den måske største faglige udfordring, vi står over for: nemlig at vores medlemmer er bange for at miste deres arbejde. Nu får vi forhåbentlig mere trygge medarbejdere, som tør gå forrest og stille krav til arbejdsgiveren om fx arbejdsmiljø og løn, sagde formanden for HK It, medie & industri Hovedstaden, Peter Jacques Jensen. Foto: Jeppe Carlsen.

Er det grundlæggende en god idé, at HK/Privat har indført en kollektiv lønforsikring for alle sine medlemmer? Det var et af de emner, som flest havde en holdning til, de der på HK/Privats kongres søndag eftermiddag og aften blev debatteret med udgangspunkt i formandskabets beretning.

Og der var delte meninger.

Formand for HK It, medie & industri Hovedstaden, Peter Jacques Jensen, var selv skeptisk og oveni bekymret for, hvordan medlemmerne ville tage imod det. Lige indtil han så reaktionerne.

- Og nu føler jeg mig så dum. Ligeså dum, som da jeg i sin tid var med til at samle underskrifter ind imod Storebæltsbroen, sagde Peter Jacques Jensen.

- Lønforsikringen adresserer den måske største faglige udfordring, vi står over for: Nemlig at vores medlemmer er bange for at miste deres arbejde. Nu får vi forhåbentlig mere trygge medarbejdere, som tør gå forrest og stille krav til arbejdsgiveren om fx arbejdsmiljø og løn.

Uretfærdig, at de lavestlønnede ikke er med
Andre finder først og fremmest ordningen uretfærdig, da den ikke kommer alle til gode – selv om de betaler til ordningen. Det er nemlig sådan – på grund af dagpengereglerne – at man skal have en løn på mindst 23.500 kroner for at kunne få udbetalt fra lønforsikringen.

- Jeg er lidt harm og skuffet. Jeg havde håbet, at vi i den mundtlige beretning ville blive præsenteret for de vises sten for, hvad man ville gøre for de medlemmer, som ikke får noget ud af lønforsikringen, lød det blandt andet fra tandklinikassistent Bonnie Blirup, der er formand for branchesektion Sundhed & Velvære.

- Jeg har hørt medlemmer beskrive lønforsikringen som en omvendt Robin Hood. At man tager fra de fattige og giver til de rige. Jeg synes ikke, at vi kan være det bekendt.

Hun blev bakket op af blandt andre Lisbeth Danielsen, næstformand i branchesektion Organisationer, der kaldte ordningen for hamrende usolidarisk, og at HK i stedet skulle holde fokus på at lægge pres på et dagpengesystem, som man kan leve af.

- Og så se nu at få hævet de lavestlønnede, så de i hvert fald kan få gavn af lønforsikringen, lød det også fra Lisbeth Danielsen, ligesom også Annette Christiansen, tillidsrepræsentant i Dansk Røde Kors, håber, at et forbedret dagpengesystem igen en dag vil gøre en privat lønforsikring unødvendig.

- Jeg er glad for, at der i beretningen blev sagt, at vi principielt er imod. For mig er det hjerteblod, at en fagforening ikke skal gå ind i en lønforsikring. Så jeg håber, at den er kommet for at blive overflødig.

Medlemmer med så lav en løn, at de ikke kan blive dækket af forsikringen (det gælder cirka 7 procent af HK/Privat medlemmer) bliver i stedet kompenseret ved, at de ikke skal betale kontingent i de første seks måneder, hvis de bliver ledige.

Har skaffet flere medlemmer

For allerede i sin mundtlige beretning sagde Simon Tøgern, formand for HK/Privat, at han principielt heller ikke mener, at det er en fagforenings opgave at sikre den tryghed – det burde være dagpengesystemet. Men det er der i øjeblikket ikke en politisk vilje til, er ræsonnementet.

- Vi står med en reel udfordring, og når vi har muligheden for at sikre vores medlemmers tryghed, så mener jeg også, at vi er forpligtet til at gøre det. Nu er vi i gang, og så er der mange ting ved den, vi kommer til at diskutere i den kommende tid, sagde Simon Tøgern i sin replik til debatten.

Flere gik på talerstolen og berettede om, at lønforsikringen nu er et vigtigt redskab i forhold til både at fastholde og rekruttere nye medlemmer til HK/Privat.

- Personligt har jeg selv været splittet. Men på min egen arbejdsplads har den vist sig som et effektivt rekrutteringsværktøj. Inden for de seneste to måneder har vi fået 18 nye medlemmer, lød det blandt andet fra Susanne Bahne, der er tillidsrepræsentant på Novozymes og formand for Dansk Laborantforening.

Læs mere om HK’s kollektive lønforsikring her

Bonnie Blirup

- Jeg har hørt medlemmer beskrive lønforsikringen som en omvendt Robin Hood. At man tager fra de fattige og giver til de rige. Jeg synes ikke, at vi kan være det bekendt, sagde Bonnie Blirup, formand for branchesektion Sundhed & Velvære. Foto: Jeppe Carlsen.

LÆS MERE OM HK PRIVATS KONGRES HER