1. DU HAR RET TIL EN ÅRLIG LØNSAMTALE

Din chef skal faktisk tage initiativ til en årlig lønsamtale. Det står i din overenskomst. En samtale, der handler om løn – ikke om performance eller andre ting.

- Den årlige lønsamtale er et minimum. Du kan sagtens banke på døren og bede om en samtale oftere, siger formand for Coop Leder David Kjær Funding, og understreger, at det altså skal være en reel lønsamtale:

- Det er ikke nok, at chefen råber ind i frokoststuen til alle, at der ikke er nogen lønforhøjelser i år. Det skal være en reel samtale, hvor du får mulighed for at argumentere for din sag, siger David Kjær Funding.

Se her, hvordan du kan gribe din lønsamtale an.

2. DIN LØN SKAL IKKE AFHÆNGE AF, OM BUTIKKEN GIVER OVERSKUD

Når din løn forhandles, skal den dårlige økonomi i butikken eller varehuset ikke have indflydelse på din lønseddel eller på en lønstigning.

- Butikkens drift er ikke noget parameter, når du skal forhandle løn. Det er ikke dit ansvar, at det går dårligt i detailhandlen, så du skal naturligvis honoreres for det arbejde, du gør, siger David Kjær Funding og henviser til overenskomstens § 2 Stk. 2:

”Lønnen fastsættes således, i forhold til lønnen for butikkens øvrige ansatte, at den giver udtryk for stillingens indhold og art, samt for mellemlederens kvalifikationer, uddannelse, anciennitet, ansvar og indsats.”

Det er altså dine kvalifikationer, uddannelse, anciennitet, ansvar og indsats, der skal kigges på.

- Og hvis man har vurderet, at du skal ansættes som mellemleder, så skal man også betale ordentligt for det i henhold til overenskomsten, siger David Kjær Funding.

Får du nok i løn? Tag et løntjek her.

3. DROP MIDDELALDERKULTUREN

Der er faktisk noget, der er vigtigere end løn – og det er, at der er balance mellem arbejde og fritid, siger David Kjær Funding:

- Mange bliver ledere, mens de er meget unge og måske nyuddannede. Men du kan ikke holde til at arbejde 45 eller 48 timer om ugen, til du kan gå på pension, understreger han.

Han oplever, at nogle mellemledere ofte arbejder rigtig meget, selv om det i overenskomsten står, at det skal tilstræbes, at arbejdstiden følger arbejdstiden for de øvrige medarbejdere i butikken eller varehuset.

- Der er lidt en middelalderkultur visse steder, hvor man har den holdning, at hvis man er leder, så skal man arbejde super meget. At jo mere du arbejder, jo bedre en leder er du.

- Men selv om du er mellemleder, betyder det ikke, at din vagtplan hænger ude på butikkens facade, siger David Kjær Funding med henvisning til facadeskiltet med butikkens eller varehusets åbningstid.

- Det er ok, at man som mellemleder har lange dage og tager en ekstra tørn, men så er der altså heller ikke nogen, der skal rynke på næsen, hvis man går klokken 12 en fredag, siger han og opfordrer til at sige nej:

- Hvis der er en chef, der kommer med en lang liste over opgaver, så skal man ikke være bleg for at sige, at du ikke kan nå det hele, og chefen derfor skal prioritere i opgaverne. Det er vigtigt, at sige fra, for konsekvensen ved ikke at gøre det er desværre, at man til sidst må søge væk eller bliver syg af stress eller det der er værre, siger David Kjær Funding.

Oplever du, at du arbejder for meget, og vil du gerne gøre noget ved det? Ring til HK Handel på 7011 4545 eller kontakt formand for Coop Leder David Kjær Funding.

Hvem gælder dette for?

Denne artikel gælder butiksansatte mellemledere, som er omfattet af overenskomsten mellem HK Handel og Coop Danmark vedrørende løn- og arbejdsvilkår for mellemledere. Det er ledere med reference til chef/funktionschefniveauet i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’/LokalBrugsen.