Martin Rosenbom

Her ses Martin Rosenbom t.v. sammen med chefen hos Thansen i Ølstykke.

Tidligere i år bestod Martin sin svendeprøve inden for detailhandlen. Samme dag underskrev han en ansættelseskontrakt med Thansen i Ølstykke. Men det lå slet ikke i kortene, at Martin skulle være salgsassistent.

- Jeg ville gerne være dyrepasser og var begyndt på uddannelsen, men jeg måtte opgive at finde en læreplads, og derfor stoppede jeg, fortæller Martin.

Martin var tvunget til at gentænke sin fremtid. Hvad skulle han nu? Martin er ordblind, og han er ikke specielt god til engelsk. Det giver udfordringer, når man skal uddanne sig.

Martin startede på handelsskolen, og hans interesse for biler bragte ham til Thansen i Roskilde.

- Egentlig syntes jeg, at detailhandel lød ret kedeligt. Noget med at modtage varer og sætte dem på plads. Det samme hver dag – men sådan er det slet ikke. Hver dag er forskellig, og hver kunde er forskellig. Der er intet forudsigeligt ved at arbejde i detailbranchen, fortæller Martin.

Faktisk blev Martin så bidt af detailhandlen og dygtig inden for sit fag, at Thansen indstillede ham til DM i Skills, hvor de dygtigste elever fra erhvervsuddannelserne kæmper om at blive den bedste i sin branche. Martin blev udtaget sammen med 10 andre elever.

- Det var en rigtig god oplevelse og fedt at møde de andre elever, der brænder lige så meget for detailhandlen som mig, fortæller Martin.

God kemi gav godt netværk

Inden konkurrencen var der et par dage med træning for eleverne, og her var kemien og sammenholdet rigtig godt.

Vi var konkurrenter, så vi holdt selvfølgelig kortene tæt til kroppen, men det var fedt at møde de andre. Under konkurrencen oprettede vi en Facebook-gruppe, hvor vi delte oplevelser og billeder. Jeg har stadig kontakt med nogle af de andre fra Skills, og senere på året samles vi til en opsamlingsdag, hvor vi snakker om, hvad vi har lært, og hvordan vi har brugt det. Det glæder jeg mig meget til.

Elevpladsens opbakning er vigtig

Helle Friis er formand for HK Handel Sjælland. Hun er rigtig glad for at se, at Thansen har gjort så meget for at skubbe Martin fremad.

- Med et ungt menneske som Martin, der har lidt svært ved at finde sin plads, er det uvurderligt med en virksomhed som Thansen, der vil investere noget tid i at hjælpe den unge på vej. Det kræver en indsats af virksomheden, og det kan selvfølgelig være lidt besværligt, men se på Martin nu. Med sin jernvilje og hårdt arbejde fra både Thansen og Martin er han nu blandt de dygtigste i Danmark.

Ifølge Helle er en god elevplads afgørende for, at man kommer godt fra start i sit arbejdsliv. Man får en helt anden ballast, når man har fået den støtte, man har brug for i sin elevtid.

- Sikken en anerkendelse at blive indstillet til DM i Skills af sin arbejdsplads, og at både chefen og den uddannelsesansvarlige er med for at støtte og bakke op. Thansen er virkelig et godt forbillede for andre elevpladser, siger Helle Friis.

Helle glæder sig også over, at de unge mennesker holder kontakten efterfølgende.

- Det er en kendsgerning, at godt netværk er afgørende i arbejdslivet, og her har DM i Skills givet deltagerne en god mulighed for at samles om deres fag og understøtte hinanden, slutter Helle Friis.

Søger du en elevplads? Find den her