Alder

Hvor længe skal vi egentlig blive ved med at arbejde? HK/Privat bør arbejde endnu hårdere på at få stoppet stigningen af pensionsalderen, lød det på HK/Privats kongres. Foto: Colourbox

HK/Privat skal arbejde for en værdig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet - og på at få stoppet stigningen af pensionsalderen. Det var budskabet fra flere af de delegerede, da der søndag blev debatteret beretning på HK/Privats kongres.

- Det er grundlæggende uretfærdigt, at nogle skal have færre gode år med deres børnebørn og fritidsinteresser end andre. Vi skal have indført en differentieret pensionsalder, der tager hensyn til den enkeltes nedslidning, sagde Henny Fiskbæk, formand for HK Privat Sydjylland.

- Jeg synes, at vi skal give formandskabet vores opbakning til at råbe højt, at nu må den pensionsalder stoppes. Den skal ikke hæves. Vi har brug for en værdig tilbagetrækning, lød det ligeledes fra Jakob Nerup, der er fagsekretær i Enhedslisten.

Psykisk arbejdsmiljø skal betyde meget mere

Jakob Nerup sagde også fra talerstolen, at han oplever, at arbejdsgiverne har en kynisk tilgang til forbruget af medarbejdere - og bare erstatter en stresset medarbejder med en anden.

- Det er derfor helt afgørende, at vi får psykisk arbejdsmiljø ligestillet med det fysiske arbejdsmiljø i en bekendtgørelse. Det skal HK/Privat stille høje krav til. Det fortjener vi.

Det var bedemand Steen Frengler fra branchesektion Privat Service enig i.

- Jeg anerkender, at der er enormt fysisk nedslidende job, men der er behov for at psykisk nedslidning bliver taget mindst lige så alvorligt. Det skal være en del af en pensionsaftale. Mange HK’ere har det inde på livet, så det er et ansvar, HK/Privat skal tage på sig, sagde han.

I det hele taget er det helt afgørende, at der bliver taget meget bedre hånd om det psykiske arbejdsmiljø, hvis det overhovedet skal være realistisk, at vi kan blive længere tid på ar-bejdsmarkedet. Det slog Kirsten Estrup Madsen, formand for HK Privat Nordjylland, fast i sit indlæg.

- Kan vi fastholde seniorer længere? Ja, helt sikkert - hvis arbejdsvilkårene er i orden, sagde Kirsten Estrup Madsen.

- Alt tyder desværre på, at det psykiske arbejdsmiljø bliver værre og værre. Vi behøver ikke flere beviser for, at vi er på vej i den forkerte retning.

Mulighed for sporskifte midt i livet
Ifølge Simon Tøgern, formand for HK/Privat, er nedslidning - fysisk såvel som psykisk - en af de helt store udfordringer.

- En af de ting, vi bør snakke om, er en reel mulighed for sporskifte midt i arbejdslivet. Det er den progressive måde at møde de udfordringer på. Det kræver, at vi får skabt et tilbud på et ordentligt økonomisk fundament, da det er de færreste, som midt i livet har mulighed for at leve af en SU.

Simon Tøgern mener også, at det er vigtigt, at vi får diskuteret en lighed i alderdommen, set i forhold til pensionsalderen. Det kræver en større omlægning af hele pensionssystemet og er næppe noget, man kommer igennem med lige med det første. Det ændrer dog ikke ved, at vi skal diskutere det for at nærme os, mener han.

- Jeg tror, at vi skal tænke helt anderledes. Man kunne tænke en form for værnepligt på arbejdsmarkedet, hvor man skal præstere x antal år på arbejdsmarkedet, før man har ret til alderspension. Det vil være den virkelige demokratisering af alderspensionen, sagde HK/Privats formand i sin replik til de delegerede.

Læs mere om HK Privats kongres her