Hvis Danmark skal høste gevinsten af nye teknologier, så skal medarbejderne være klædt godt på. Ifølge tal fra OECD mangler hver anden voksne dansker erfaring med computere og grundlæggende færdigheder inden for information, kommunikation og teknologi.

It-forståelse er nødvendig

HK-formand Kim Simonsen forklarer, hvorfor det er så vigtigt at have digitale kompetencer:

”Det er nærmest umuligt at nævne et job i dag, som ikke kræver it-forståelse. Uanset om du arbejder i et supermarked, i Borgerservice eller på kontor. Så det er helt essentielt, at alle har gode digitale kort på hånden”, siger han.

Online-uddannelse for 6 millioner

Helt konkret foreslår parterne bag forslaget, at alle danskere over 18 år skal kunne tage et online uddannelsesprogram, der styrker grundlæggende digitale kompetencer og giver en stærkere forståelse for digitalt design, data og programmering. Prisen vil være omkring 6 mio. kr., vurderer parterne. Det svarer til 1 kr. pr. borger i Danmark.

Gevinst på 90 milliarder

Og den ene krone pr. borger er givet godt ud, mener direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen.

”Danske virksomheder har brug for den bedst mulige arbejdskraft. Og ifølge World Economic Forum kan Danmark i 2025 opnå en gevinst på knap 90 milliarder, hvis vi bliver bedre til at udnytte de teknologier, som vi allerede har i dag”, siger han.

DU HAR INDFLYDELSE SOM MEDLEM

Din mening tæller, for vi er din og alle de andre medlemmers fagforening. Derfor kan du stemme til generalforsamlinger – ligesom du til hverdag kan få indflydelse via vores repræsentanter på både skoler og arbejdspladser. HK er nemlig et fællesskab, hvor alle har en stemme.