Hvis du har et kursus- eller efteruddannelsesønske, der ligger ud over den kompetenceudvikling, din arbejdsgiver har ansvar for at tilbyde dig, er der nu gode muligheder for at få det realiseret via Den Statslige KompetencefondFonden, som blev aftalt ved OK18, åbnede for ansøgninger 4. september.

Nogle uddannelsesaktiviteter er på forhånd godkendt af overenskomstparterne og står på en såkaldt positivliste. Det betyder bare, at sagsbehandlingstiden er kortere, og du skal derfor ikke afholde dig fra at søge, selvom dit ønske ikke står på listen.

Så snart du er blevet enig med din leder om, hvilken aktivitet du vil søge støtte til, udfylder I blot hver jeres del af det digitale ansøgningsskema på denstatsligekompetencefond.dk. En ansøgningsproces, som parterne bag fonden har været enige om at gøre så nem som muligt.

Fonden rummer 172 millioner kroner over de næste 2 år til individuel kompetenceudvikling for statens 180.000 ansatte. HK-gruppen har sit eget kar med 19 millioner kroner og skal derfor ikke konkurrere med andre faggrupper om pengene. Som udgangspunkt kan hver ansøger søge om 25.000 kroner pr. år til kursusgebyr, materialer, transport og ophold.

Læs mere om fonden, og hvordan du søger, på HK.DK: Den statslige kompetencefond.