HK Handel Sjælland får en snak med Malte fra qUINT i Vestsjællandscentret om overenskomsten, som skal fornys til foråret

HK Handel Sjælland og Malte fra qUINT i Vestsjællandscentret får en snak om overenskomsten, som snart skal fornys.

- Det er ikke HK’s overenskomst – det er medlemmernes. Vi er afhængige af medlemmernes input for at kunne lave en overenskomst, der er relevant for medarbejderne ude i butikkerne, fortæller Helle Friis, der er formand for HK Handel Sjælland.

For nylig var Heidi Jensen og Michael Malmberg fra HK Handel Sjælland på besøg i Vestsjællandscentret i Slagelse. Heidi Jensen fortæller:

- Mange af de butiksansatte er ganske unge mennesker, og en del af dem ved ikke, hvad en overenskomst er. Og hvor skulle de også vide det fra? Det er jo ikke noget, der står på skoleskemaet.

Mange steder indleder Heidi og Michael derfor med en snak om fagforeninger og overenskomster.

HK Handel Sjælland var på besøg i tøjbutikken qUINT, hvor de mødte Malte og Rasmus. De er glade for de vilkår, de har på arbejdspladsen. Malte, som er elev, fortalte, at han synes, de har det så godt i butikken, at de faktisk ikke kan tillade sig at bede om mere.

- Sådan et besøg gør mig glad. Det er positivt at opleve butikker, hvor forholdet mellem de ansatte og arbejdsgiver er godt. Vores budskab er, at det er vigtigt tænke fremad. Selvom det går godt lige nu, så skal vi stå sammen for at holde fast i vores vilkår fremadrettet. Hvis butikken skifter ejer i morgen, eller der kommer ny chef, er det vigtigt med en overenskomst, der sikrer, at de gode vilkår ikke forsvinder med den gode chef, fortæller Heidi.

På deres besøg oplever Heidi og Michael god stemning og lyst til at høre om mulighederne i overenskomsten. De fortæller, at nogle af de ønsker, der går igen, er lidt mere ind på fritvalgskontoen, en forbedring af seniorordningen og mulighed for at gå lidt tidligere på barsel.

Helle Friis håber, at mange vil gøre brug af muligheden for at sætte rammen for overenskomsten.

- Overenskomsten er vores mulighed for at stå sammen, holde fast i de vilkår, vi har opnået, og gøre dem endnu bedre. Medlemmerne er musklerne bag overenskomsterne. Jo flere, vi er, des stærkere står vi.

HK Handel indsamler medlemmernes overenskomstkrav frem til 1. november.

Send dine overenskomstkrav til OK2020@hk.dk, eller send en sms til 1919 med teksten: OK2020 efterfulgt af dit krav.